Jäsenmaksu

Vuonna 2024 Rakennusliiton jäsenmaksu on tasaraha 25 euroa kuukaudessa. Se sisältää myös työttömyyskassan (A-kassan) jäsenmaksun.

Usein kysyttyjä kysymyksiä jäsenyydestä jäsenmaksusta

Liiton hallitus päättää jäsenmaksun vuodeksi kerrallaan. Jäsenmaksu on vähennyskelpoinen verotuksessa. Jäsenmaksuihin liittyviä ohjeita ja neuvoja antavat luottamusmiehet, ammattiosastot ja liiton jäsenpalvelunumero.

Jäsenmaksun maksaminen

Jäsenmaksun maksamiseen on kolme tapaa: lasku, eAsiointi ja työnantajaperintä.

Jäsenmaksujen laiminlyönti tai niiden maksaminen väärin perustein aiheuttaa ongelmia jäsenoikeuksiin.

Lasku tai e-lasku kuukausittain

Lähetämme kaikille jäsenille jäsenrekisterissä olevaan kotiosoitteeseen viitteelliset tilisiirtolomakkeet koko vuodeksi vuodenvaihteessa. Voit vaihtaa paperisen laskun e-laskuun, joka on helpoin tapa hoitaa jäsenmaksut. On tärkeää maksaa jäsenmaksut oikealla viitenumerolla kuukausittain, jotta ne kirjautuvat oikein henkilökohtaisiin jäsenrekisteritietoihin.

eAsiointi

eAsioinnissa olevan jäsenmaksulaskurin avulla voit maksaa jäsenmaksusi haluamasi suuruisissa erissä etukäteen, vaikka koko vuoden jäsenmaksun (300 €) kerrallaan. Maksutapoina on Paytrailin kautta eri pankkien verkkomaksut ja MobilePay.

Työnantajaperintä

Työnantajaperinnässä työnantaja pidättää jäsenmaksusi suoraan palkasta jäsenmaksun ja tilittää sen Rakennusliitolle. Työnantajaperintä edellyttää työntekijän ja työnantajan välistä kirjallista perintäsopimusta, josta yksi kappale toimitetaan Rakennusliittoon.

Jäsenmaksun perintäsopimus

Työpaikan vaihdos ja jäsenmaksut

Jäsenmaksujen perimisestä tehty sopimus koskee aina vain yhtä työnantajaa. Jos vaihdat työpaikkaa, tee uuden työnantajan kanssa uusi perintäsopimus.

Jos olet poissa työelämästä pidemmän aikaa ja palaat takaisin, muistathan tarkistaa palkkalaskelmasta, että jäsenmaksut aletaan uudelleen periä palkasta.

Voiko työnantaja periä jäsenmaksun takautuvasti?

Jäsenmaksun voi periä takautuvasti, jolloin asia sovitaan yhdessä työntekijän kanssa. Jos perintäsopimus on samalla liiton jäsenhakemus (uusi jäsen) voi jäsenmaksun periä vain perintäsopimuksen/jäsenyyden alkamispäivästä lähtien.

Esimerkki jäsenmaksun perimisestä palkasta

Jäsenmaksu 25 euroa kuukaudessa peritään työnantajan kanssa sovitulla tavalla. Esimerkiksi jos palkkakausi on kahden viikon välein, voidaan jäsenmaksua periä joka tilistä 12,50 euroa tai vain toisesta tilistä koko 25 euroa. Vuodessa on muutama kuukausi, kun palkkakausia on kolme kuukaudessa, joten loppuvuodesta tulisi tarkastaa, että jäsenmaksuja on peritty ja tilitetty yhteensä 300 euroa.

Yrittäjäjäsenet

Yrittäjäasemassa olevien jäsenmaksu on 17 €/kk, jolloin kuulut liittoon ja ammattiosastoon.

Jos siirryt yrittäjäksi jäsenyyden aikana, voit olla jäsenenä palkansaajille tarkoitetussa työttömyyskassassa enintään 18 kuukautta (ns. jälkisuoja-aika). Tänä aikana kokonaisjäsenmaksusi on 25 €/kk.

Jäsenmaksuvapautukset

Olet oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen Rakennusliiton ja ammattiosaston jäsenmaksun osalta, jos olet

• opiskelemassa toisen asteen opintoja (koskee opiskelijajäseniä eli O-jäseniä, jotka eivät kuulu työttömyyskassaan)
  • suorittamassa varusmiespalvelusta tai siviilipalvelusta
  • perhevapaalla.

Samoin olet vapautettu jäsenmaksuista, jos osallistut työtaistelutoimenpiteisiin.

Eläkkeelle jäädessäsi sinulla on oikeus neljän vuoden jäsenmaksuvapautukseen, jos et ole vielä saavuttanut vapaajäsenyyttä.

Vapautus koskee vain liiton ja osaston jäsenmaksuja, eli ota yhteyttä jäsenpalveluun, jos olet työttömyyskassan jäsen. Työttömyyskassan jäsenmaksu on 8 €/kk vuonna 2022.

Vapaajäsenoikeudet

Osaston jäsen saavuttaa vapaajäsenoikeudet siirryttyään eläkkeelle oltuaan ammattiliiton jäsenenä vähintään 30 vuotta ja näistä vähintään viisi viimeistä vuotta Rakennusliiton osaston jäsenenä. Vapaajäsenyys alkaa, kun jäsen toimittaa kopion saamastaan pysyvästä eläkepäätöksestä jäsenrekisteriin.

Jos lähdet ulkomaille töihin

Työntekijä, joka siirtyy suomalaisen työnantajan palveluksessa ulkomaille töihin ns. lähetettynä työntekijänä, voi olla edelleen Rakennusliiton ja työttömyyskassan jäsen.

Työntekijän, joka siirtyy ulkomaille ulkomaalaisen työnantajan palvelukseen, on edunvalvonnallisista syistä parempi siirtyä työntekomaassa toimivan rakennusalan ammattiliiton jäseneksi.

Ei-lähetettynä työntekijänä EU/ETA-maissa työskentelevän on huomioitava, että työttömyyden varalta vakuuttaminen tapahtuu työskentelymaan lakien mukaisesti. Tällöin työttömyyskassan jäsenmaksuja ei makseta A-kassaan, vaikka liiton jäsenyys säilytettäisiin (maksetaan vain liiton ja osaston jäsenmaksu).

Suomeen palatessa kyseiset työskentely- ja vakuutuskaudet tulee osoittaa työttömyyskassalle työskentelymaan viranomaisen antamalla U1-lomakkeella.

Muissa kuin EU/ETA-maissa työskentelevä voi säilyttää jäsenyytensä työttömyyskassaan ja oikeutensa suomalaiseen työttömyysturvaan. Ei-lähetettynä työskentelevän osalta edellytetään, että työskentely ja oleskelu ulkomailla kestää enintään vuoden.

Lue lisää työskentelystä ulkomailla.