Rakentajille räätälöity älypuhelinsovellus mullistaa työaikakirjanpidon

Rakennusliitto on julkistanut ainutlaatuisen RaksApp–mobiilisovelluksen. Maksuttomalla puhelinsovelluksella halutaan helpottaa rakentajan arkea. Se on mainio apu kaikille liiton jäsenille ikään tai ammattialaan katsomatta. RaksApp’lla hoituu mm. työaikakirjanpito kädenkäänteessä. Lataamalla RaksApp–sovelluksen älypuhelimen omasta sovelluskaupasta, saa käyttäjä myös ”tessin taskuun” ja yksinkertaisen jäsenmaksulaskurin. Latauksen jälkeen RaksApp näkyy puhelimen sovellusvalikossa.

RaksApp–sovellukseen päivittyy ajankohtaisia uutisia tai sovelluksessa voi tutkia erilaisia infosivuja. Tarvittaessa jäsen voi kahdella painalluksella soittaa sovelluksesta puhelun liiton palvelunumeroihin. Sovellus on kaiken kaikkiaan helppo ja yksinkertainen käyttää, eikä se vaadi erillistä kirjautumista.

Työaikakirjanpito

Jatkossa rakentajan ei tarvitse laskeskella yhteen tukkimiehen kirjanpidolla työtunteja tai matkakilometrejä. RaksApp–mobiilisovellus tekee sen valitulle aikavälille automaattisesti. Tiedot pysyvät tallessa, kunhan käyttäjä muistaa lähettää raportin talteen omaan sähköpostiinsa. Sähköpostin liitteeksi muodostuu raportti valitun ajan työaikakirjanpidosta PDF-tiedostona.

On kuitenkin hyvä huomioida, että sovellus ei laske ylityötunteja automaattisesti, vaan käyttäjän täytyy osata laskea ne edelleen itse.

Työehtosopimus käden ulottuvilla

Kaikkien sopimusalojen työehtosopimukset löytyvät RaksApp’sta täydellisenä. Avautuakseen ne vaativat erillisen PDF:n katseluun tarkoitetun ohjelman. Jokaiseen käyttöjärjestelmään löytyy sovelluskaupoista useita ilmaisia sovelluksia tähän käyttöön hakusanalla ”PDF viewer”. Lähes kaikista ohjelmista löytyy myös kätevä sanahaku–toiminto (yleensä kuvakkeena joko suurennuslasi tai kiikarit), jolloin esim. ladatun tessin sisältöä voidaan etsiä halutulla hakusanalla. Oikeaa sivua ei siis tarvitse hakea sisällysluettelosta.

Jäsenmaksulaskuri

Yksinkertainen jäsenmaksulaskuri laskee syötetystä bruttopalkasta jäsenmaksun määrän jäsenlajin (A tai OA) mukaan.

Mistä saat RaksApp’in käyttöösi?

Sovellus on julkaistu Android-, Windows Mobile- sekä iOS–käyttöjärjestelmille. Tämä tarkoittaa, että se toimii kaikissa yleisimmissä älypuhelinmalleissa. RaksApp–mobiilisovellus ladataan ja asennetaan älypuhelimen omasta sovelluskaupasta.

Tuettuna ovat ainakin: iPhone, Nokia, Samsung, LG ja HTC. Lisäksi ainakin Android–käyttöjärjestelmällä olevia puhelimia löytyy vielä lukematon määrä eri merkkejä ja malleja, joissa sovellus toimii. Sovellus on maksuton ja se on kaikkien vapaasti ladattavissa.

Rakennusliitossa toivotaan RaksApp-mobiilisovellukseen liittyvää palautetta ja kehitysideoita.
Lähetä tästä palautetta koskien RaksApp-älypuhelinsovellusta

Esimerkkejä RaksApp’n ruutunäkymistä: