eAsiointi

Jäsen voi kirjautua eAsiointipalveluun ja hoitaa sen kautta tietyt itseään koskevat muutokset ja maksut.

eAsiointiin kirjautuminen

Kirjautuminen 3.10.2016 alkaen tapahtuu käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Käyttäessäsi eAsiointia sinun tulee ensin rekisteröityä käyttäjäksi Rekisteröidy –painikkeen kautta. Tämän jälkeen saat käyttäjätunnuksen. Jatkossa kirjaudut eAsiointiin käyttäjätunnuksen, sekä rekisteröitymisen yhteydessä luomasi salasanan turvin. Mikäli unohdat salasanan, voit luoda uuden salasanan Unohditko salasanasi? –painikkeen kautta.

eAsiointiin kirjautuminen pankkitunnuksilla poistuu käytöstä kokonaan lähitulevaisuudessa.

Sähköinen eAsiointipalvelu >>

Liity jäseneksi eAsioinnin kautta

Sähköinen liittyminen on nopein tapa liittyä Rakennusliiton jäseneksi. Liittymisen voi tehdä kirjautumalla eAsiointiin. Lisätietoa liittymisestä >>

Päivittämällä henkilötietosi varmistat postin perilletulon

eAsioinnin henkilötiedot -osiossa jäsen voi päivittää liiton ja työttömyyskassan henkilökohtaiset tietonsa.

• sukunimi ja etunimi
  • lähiosoite
  • postinumero ja toimipaikka
  • puhelin ja matkapuhelinnumero
  • sähköpostiosoite

eAsiointi helpottaa itse jäsenmaksunsa hoitavaa laskemaan ja maksamaan maksut

Työnantajaperintä on pääsääntöinen tapa hoitaa jäsenmaksut. Jäsen, joka maksaa jäsenmaksunsa itse, eikä ole työnantajaperinnässä voi hyödyntää eAsiointipalvelun jäsenmaksulaskuria ja maksaa jäsenmaksunsa suoraan eAsioinnin kautta siirtyen automaattisesti oman pankkinsa laskujen maksuun.

Ilmoitus jäsenmaksuvapautuksesta hoituu eAsioinnin kautta

eAsioinnin jäsenmaksut -osiossa jäsen voi tehdä jäsenrekisteritietoihinsa vapaamerkinnät (liiton sääntöjen 6 §). Valittavat syyt ovat:

• työtön (Kelan työmarkkinatuki/peruspäiväraha)
  • sairas
  • asevelvollinen
  • opiskelija
  • äitiyslomalla
  • omaishoitajana
  • isyyslomalla
  • hoitovapaalla

Maksuvapautus päivittyy eAsiointipalvelun kautta suoraan jäsenrekisterijärjestelmään. eAsiointijärjestelmä tekee automaattisesti seuraavat tarkastukset:

• Yksittäisen vapautusjakson pituus ei saa olla yli vuoden.
  • Vapautuksen voi syöttää edelliselle, kuluvalle ja seuraavalle vuodelle.
  • Käytössä on neljän (4) vuoden laskuri, joka vähentää työpätkät ja alkaa alusta kuuden (6) kuukauden jäsenmaksujen maksamisen jälkeen – jos neljä (4) vuotta alkaa täyttyä, järjestelmä pyytää ottamaan yhteyttä aluetoimistoon tai Rakennusliiton jäsenpalveluun.

Säilytä todistus mahdollisen työttömyyden tai oikeusavun tarpeen varalle.  Todistuksia jäsenmaksuvapauden syystä ja ajasta ei enää tarvitse toimittaa aluetoimistoihin mutta jäsenen tulee kuitenkin säilyttää maksuvapauteen liittyvät asiakirjat. Asiakirjoilla on pystyttävä todistamaan maksuvapaan ajankohta, jos jää työttömäksi tai hakee oikeusapua. Jäsen voi siis ilmoittaa jäsenmaksuvapaudestaan netin eAsiointipalvelussa, puhelimitse tai asioidessaan liiton toimistossa. Ilmoituksen jäsenmaksuvapaudesta voi tehdä myös Rakentaja-lehdessä julkaistulla lomakkeella. Täytetty ja allekirjoitettu lomake toimitetaan lähimpään aluetoimistoon tai postitetaan Rakennusliiton jäsenrekisteriin.

Ansiopäivärahahakemukset ja maksutietojen tarkastelu hoituvat eAsioinnin kautta

eAsioinnin työttömyyskassa -osiossa jäsen voi lähettää työttömyyskassalle ansiopäivärahan ensihakemuksen että jatkohakemuksen. Uutuutena on myös ePikahakemus kokonaan työttömälle ja kokonaan lomautetulle. Lisäksi jäsen voi toimittaa liitteitä ansiopäivärahahakemukseen liittyen. Tilannetiedoissa jäsen voi tarkastella hakemusten ja maksettujen etuuksien tilannetietoja.

Vaihda maksuilmoitukset saapumaan tekstiviestillä

Maksuilmoituksen ansiopäivärahan tai vuorottelukorvauksen maksamisesta voit jatkossa valita toimitettavaksi myös tekstiviestillä matkapuhelimeesi. Uuden palvelun saat valituksi käyttöön eAsioinnin Omat asetukset –sivulla.

Tekstiviestimaksuilmoituksessa on tieto maksettavasta jaksosta, maksupäivästä ja tilille maksettavasta määrästä. Tekstiviesti lähetetään käsittelypäivän iltana tai viimeistään seuraavana aamuna.

Maksuilmoituksen voi valita toimitettavaksi joko postitse tai tekstiviestinä. Maksuilmoitus on aina nähtävillä myös eAsioinnin Tilannetiedot –sivulla.

ePikahakemus – nopea tapa täyttää jatkohakemus

Pikahakemus on kokonaan työttömälle tai kokonaan lomautetulle tarkoitettu esitäytetty jatkohakemus, joka on tavallista jatkohakemusta nopeampi ja helpompi täyttää.

Pikahakemuksen voi lähettää, jos tiedoissa ei ole tapahtunut muutoksia. Palvelu ehdottaa pikahakemusta automaattisesti neljän kalenteriviikon jaksolle, jos edeltävä hakemus on ollut kokonaan työtöntä tai lomautettua aikaa. Jos tiedoissasi on tapahtunut muutoksia edelliseen jaksoon nähden, voi pikahakemukselta siirtyä täyttämään normaalin jatkohakemuksen.

Pikahakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä yhdessä muiden jatkohakemusten kanssa.