Juhani Lohikoski

Rakentaja-lehti 6.11.2020

Koulutuspäällikkö

Juhani Lohikoski, mitä teet työksesi?

– Tittelini ei ole muuttunut, joten olen koulutuspäällikkö vieläkin. Koulutustiimimme, jossa toisena työntekijänä on Sara Putaansuu, on laajenemassa. Säädämme jatkossakin kahdestaan järjestö- ja luottamusmieskoulutusta, mutta uudessa laajemmassa tiimissä on myös nuorisotyö ja urapalvelut.

Mikä on syy muutoksiin?

– Rakennamme koulutusta laajemmasta ammatillisesta näkökulmasta. Meilläkin on tehty asioita vähän omissa siiloissaan. Nuoriso on esimerkiksi puuhaillut omia koulutuksia eikä meillä ole ollut niistä tietoa. Rakennamme alustan, johon kootaan koulutukset ja urapalvelut samaan pakettiin. Mukaan otetaan myös muiden tuottamia palveluita, joista me vinkkaamme jäsenille.

– Perusidea on sama kuin 100 vuotta sitten. Liitto jeesasi jäseniään erilaisissa elämäntilanteissa.

Millainen työura sinulla on ollut Rakennusliitossa?

– Aloitin Siikarannassa vuonna 2009 luottamusmiesaineiden opettajaksi. Kun löimme hynttyyt yhteen Kiljava-opiston kanssa, tulin töihin liiton keskustoimistolle vuoden 2012 lopulla.

Kaipaatko takaisin Siikarantaan?

– En. Olemme vapaampia kehittämään omaa koulutustamme, kun meitä ei säätele valtionapujärjestelmän määräykset. Teemme muuten tulevaisuudessa yhteistyötä Teollisuusliiton Murikka-opiston kanssa.

Merkittävä osa koulutuksesta on kuitenkin internetissä?

– Rakennamme Putaansuun kanssa sähköistä oppisympäristöä. Se oli käytössä jo ennen korona-aikaa vaikuttajakoulutuksessa. Jäsenet voivat opiskella verkossa milloin vain kurssien sijaan.

Oppiiko siellä internetissä oikeasti?

– Sähköisen oppimisympäristön haasteena on se, että sen pitää olla osallistavaa. Teemme verkossa paljon ryhmätöitä ja opiskelemme neuvottelutaitoja.

Miten korona vaikutti liiton koulutustarjontaan?

– Koronarajoitusten alkaessa olin Helsingin Triplassa vetämässä esiintymistaidon koulutusta. Oma Teams-fiidini oli jäänyt auki ja sieltä paukkui yleisölle informaatiota kurssien perumisesta. Jengi naureskeli, että taitaa jäädä seuraavan viikon kurssi Oulussa väliin.

– Mietimme miten korvaamme kursseja ja yhtenä ratkaisuna oli se, että kutsuimme työsuojeluvaltuutettuja verkkotapaamisiin iltaisin. Vähän sellaista uskovaisten teetupameininkiä ja höyryjen päästelyä. Jengi tykkäsi siitä meiningistä. Uusi vaikuttajaporukka ryhmäytyi yllättävän hyvin etäyhteyksien kautta. Ihmiset eivät voi kuitenkaan hetkessä hypätä uuteen etäpalaverien maailmaan. Se on huomattu ihan liiton työntekijöidenkin viestinnässä.

– Lähiopetusta on aloiteltu uudelleen. Luemme tarkkaan THL:n ohjeistukset. Huolehdimme turvaväleistä, hygieniasta ja tilaisuuksissa on tarjolla maskeja.

Mitä suomalaiselle koulutuspolitiikalle kuuluu?

– Oppivelvollisuuden laajentamisen yhteydessä on tärkeää edistää ammattikoulujen tilannetta. Opiskelijat eivät aina ole kovin motivoituneita ja rakennusalan vetovoima on ollut laskussa. Oppilaiden ohjaamista on valitettavan vähän ammattikouluissa. Kehitämme yritysten kanssa työssäoppimista.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen