Yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa laajenee työturvallisuus­puutteiden kitkemiseen

Helsingin kaupunki on tehnyt Rakennusliiton ja Rakennusteollisuus RT:n kanssa toimivaa yhteistyötä harmaan talouden valvomisessa. Nyt yhteisiä valvontakäyntejä laajennetaan työmaiden turvallisuuden huomioimiseen.

Tarkoitus on kiinnittää huomiota sekä rakentajien työturvallisuuteen että työmaiden ympäristössä liikkuvien ihmisten turvallisuuteen. Käytännössä kaupunki alkaa esimerkiksi edellyttää urakoitsijoilta tarkempia toimia työturvallisuuden eteen, kouluttaa henkilöstöään ja tekee valvontakäyntejä Rakennusliiton ja RT:n kanssa.

Valvontakäynneillä mukana ollut Rakennusliiton aluetoimitsija Johanna Elonen kehuu harmaan talouden torjunnassa tehtyä yhteistyötä.

– Olen hyvin mielissäni, että kaupunki on ollut aloitteellinen tässä ja halunnut meidät ja RT:n kumppaneiksi. Koska harmaa talous on aina askeleen edellä, valvonta laahaa perässä.

Helsingin kaupungin työmaiden ongelmat ovat samoja kuin muillakin työmailla: muun muassa työluvatonta ulkomaalaista työvoimaa, kevytyrittäjyydeksi naamioituja työsuhteita, alipalkkausta ja työturvallisuusrikkomuksia.

Elonen toteaa, että siellä, missä on harmaata taloutta, on myös työturvallisuuspuutteita.

– Työmaan pihalle kun menee, pystyy jo päättelemään paljon. Jos on aidat mullin mallin ja sosiaalitiloina ehkä yksi koppi tönöttämässä lumihangessa, tietää, että sieltä löytyy sitten kaikkea muutakin.

Elonen toivoo, että muut rakennuttajat ottaisivat mallia Helsingin kaupungista ja haluaisivat aidosti kitkeä harmaan talouden työmailtaan.

Lue Helsingin kaupungin tiedote yhteistyöstä