SAK:laisten liittojen yhteistyö TES-kierroksella tiivistyy

SAK:laiset ammattiliitot ovat päättäneet tiivistää yhteistyötä työehtosopimusneuvottelukierroksella. Rakennusliitto on yhteistyössä mukana.

Koska muiden alojen työehto- ja erityisesti palkkapolitiikka on työnantajapuolen toimien vuoksi riippuvainen teknologia-alan sopimuksen tuloksesta, ovat SAK ja sen jäsenliitot päättäneet syventää yhteistä koordinaatiotaan. Tämä tarkoittaa tarvittaessa järjestöllistä yhteistyötä neuvottelutulosten aikaansaamiseksi. Keinovalikoimaa varaudutaan käyttämään laajasti liittojen omien sääntöjen ja hallintojen linjausten puitteissa.

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kimmo Palonen pitää SAK:n päätöstä erittäin tervetulleena. Hän uskoo, että päätöksellä, joka sisältää myös järjestölliset toimet, on merkitystä sopimusten aikaansaamiseksi.

– Nyt viimeistään oli aika palkansaajapuolen laajempaan yhteistyöhön. Viimeiset kolme kierrosta EK on koordinoinut TES-ratkaisuja valtakunnansovittelijan suosiollisella avustuksella. Työnantajaliitot eivät tälläkään kierroksella suostu sopimaan millekään alalle palkankorotuksia ennen kuin vientiteollisuus on tehnyt ratkaisunsa. Tarjoukset korotusten tasosta ovat olleet tilanteeseen nähden surkeita, siksi sopimusta teknologiateollisuuteen ei ole syntynyt, Palonen kertoo.

Lue SAK:n tiedote