Infektioiden vähentämistä työmailla tutkitaan

Rakennusliitto on ollut mukana rahoittamassa tutkimushanketta, jossa on tutkittu infektioriskin hallintaa työmailla.

Infektioiden leviämisen tekijät voidaan hankkeen mukaan jakaa neljään: teknisiin, toimintaan liittyviin, ihmisten käyttäytymiseen liittyviin ja siivoukseen liittyviin. Teknisiä tekijöitä ovat esimerkiksi käsienpesupaikat ja automaattisesti toimivat ovet ja roskikset. Toimintaan liittyviä asioita ovat esimerkiksi työhön saapumisen ja taukojen porrastuksen käytännöt ja mahdollisuus turvaväleihin. Ihmisten käyttäytymiseen liittyy muun muassa erilaiset ohjeistukset ja niiden noudattaminen.

Tutkimusjohtaja Risto Salinin mukaan hankkeessa on huomattu, että työmaan johdon asenne ja tiukka linja infektioiden torjuntaan johtaa suoraan parempaan infektioiden ehkäisyyn ja siistimpiin työmaihin.

Tärkeäksi tutkijat nostivat myös siivouksen suunnitelmallisuuden ja oikeanlaiset välineet ja aineet. Vaikka työmaan sosiaalitilat tulisi työministeriön päätöksen (977/1994) mukaan siivota kerran päivässä, todellisuus on usein toinen. Tutkimustuloksista saadaan myös hyödyllistä taustatietoa, kun asetusta rakennustyön turvallisuudesta parhaillaan päivitetään.

Hankkeessa on myös tehty laskelmia, kuinka esimerkiksi taukotilojen tuplaus, taukojen porrastaminen ja erilaisten ilmanpuhdistimet vaikuttavat infektioriskiin. Ilmavälitteisten sairauksien, kuten koronan omikron-muunnoksen ja tuhkarokon, leviämiseen ilmanpuhdistimilla on huomattava vaikutus.

Viime vuoden huhtikuussa käynnistetty hanke on saanut alkunsa koronasta, mutta tulokset ovat hyödynnettävissä monenlaisten infektioiden, mm. noroviruksen ja kausi-influenssan, torjunnassa. Seuraavaksi on tarkoitus aloittaa tutkimustulosten jalostaminen niin, että työmaille saadaan käyttöön parhaat käytännöt ja kustannustehokkaimmat keinot.

Tutkimuksen toteuttamisesta vastaa Oulun yliopiston tutkimusryhmä. Hankkeen päärahoittajat ovat Talonrakennusteollisuus ry ja Rakennusliitto ry. Lisäksi projektia rahoittavat ja tutkimukseen osallistuvat Skanska Oy, NCC Suomi Oy, SRV Rakennus Oy, YIT Suomi Oy sekä Lehto Group Oyj.