Työn fyysisen kuormituksen purkaminen on tärkeää: kokeile fysioterapeutin harjoitteita

Rakentajien keskimääräinen eläköitymisikä on edelleen hieman alle 60 vuotta. Alalla yleisin työkyvyttömyyden aiheuttaja on tuki- ja liikuntaelinsairaudet, jotka aiheuttavat sairauspoissaolojen lisäksi satojen jäsentemme ennenaikaisen eläköitymisen.

Rakennusliitto on tehnyt opasvideoita, joiden avulla voit omatoimisesti purkaa työn aiheuttamaa fyysistä kuormitusta ja kehon kireyksiä.

Katso videot tästä

Fysioterapiassa käyminen kannattaa

Lakisääteinen työterveyshuolto ei ole fyysistä työtä tekeville rakentajille läheskään aina riittävän kattavaa. Rakennusliiton tekemän jäsenkyselyn mukaan puolella rakentajista on kuitenkin käytössä laajempi työterveyshuolto, joka sisältää yleensä myös tuki- ja liikuntaelinsairauksien ennaltaehkäisyä.

Vuoden 2020 alusta alkaen Kela alkoi korvata työterveyshuollon kustannuksia, jotka syntyvät työfysioterapeuttien suoravastaanotoilla eli ilman lääkärin lähetettä. Tästä olisi tärkeää keskustella työpaikoilla ja saada palvelu sisällytettyä työterveyshuollon toimintasuunnitelmaan. Ammattilaisen säännöllisesti vetämä työfysioterapiaharjoittelu on todettu ehkäisevän erittäin hyvin tuki- ja liikuntaelinvaivoja.