Terve-kampanja muistuttaa työterveyshuollon tärkeydestä

Tampereen alueen rakentajat voivat käydä mittauttamassa muun muassa verenpaineensa ja keskustelemassa sairaanhoitajan kanssa Rakennusliiton Terve-kampanjan matkailuautossa.

Työterveyshuollon rooli sairauksien ennaltaehkäisyssä on rakennusalalla vielä lapsenkengissä. Varsinkin pienten yritysten, kertarakennuttajien, henkilöstövuokrauksen ja tiettyjen toimialojen työntekijät jäävät liian usein työterveystarkastuksien ulkopuolelle. Tällöin alkavia sairauksia tai työkyvyn alenemista ei huomata riittävän ajoissa. Piilossa olevat sairaudet, kuten esimerkiksi pitkään jatkunut II-tyypin diabetes ja korkea verenpaine, voivat aiheuttaa myös ennenaikaisen kuoleman.

Rakennusliitto haluaa herättää työntekijät vaatimaan työterveyshuollon määräaikaistarkastuksien toteutumista. Lokakuun aikana Tampereen työmailla kiertää liiton Terve-matkailuauto, jossa sairaanhoitaja tekee terveyteen liittyviä mittauksia. Autossa on mahdollisuus keskustella omasta terveydestä ja jaksamisesta sekä Rakennusliiton Vakuutuskassasta.

Toivotamme Pirkanmaan alueen rakentajat ja työmaan mestarit tervetulleiksi mittauttamaan esimerkiksi verenpaineensa ja osallistumaan keskusteluun työterveyshuollosta.