Tärkeämpää kuin jalkapallo

Huippuluokan jalkapallovalmentaja Jose Mourinho puhui hyvin, kun sanoi jalkapalloväen yhteentulemisen saaneen Christian Eriksenin olemaan kanssamme, perheensä kanssa ja olemaan elossa. ”Se on paljon tärkeämpää kuin jalkapallo, mutta uskon samalla, että se osoitti jalkapallon hyvät arvot. Rakkauden, solidaarisuuden ja perheen yhteishengen. Kyse ei ollut vain hänen perheestään, vaan jalkapalloperheestä. Jalkapallo toi ihmiset yhteen”, jatkoi Murinho MTV-Uutisten mukaan.

Murinhon ja muun jalkapalloväen, myös Kööpenhaminan Parkenilla olleiden suomalaisfanien toiminta ja sanat lämmittävät. On tärkeämpää kuin jalkapallo. Ihmisen elämä ajaa tärkeydessä ohi rahan, unelmahötön ja urheiluun usein liittyvän kiihkomielisen kansallistunteen, jonka kyytipoikana tulee toisten vähättely ja epäkunnioitus. Se ajaa myös ohi kyynisen politiikan, jota jalkapallokin on tarpeen tullen alistettu ajamaan.

Parkenin tapahtumia ei pidä katsoa nenänvartta pitkin. Ne saavat meidät huomioimaan ne tuhannet rakennustyöläiset, jotka ovat jo kuolleet ja vammautuneet jalkapallon ensi vuoden kisanäyttämön työmailla Qatarissa.

Länsimaissa arvioidaan, että Qatarin jalkapallotyömailla on kuollut jopa 6500 rakentajaa. Iltalehti kirjoitti Lusail- ja Al Rayyan työmaista 2.10.2019. Päänäyttämön Lusail-stadionin työmaalla saattuu onnettomuksia päivittäin. Tietoja Qatarin stadiontyömaista tulee jatkuvasti. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin mukaan työntekijöiden hyväksikäyttö ei ole tauonnut.  Järjestö on kertonut muun muassa työntekijöiden luokattomasta kohtelusta Al Bayt- stadionin työmaalla, jonne ei enää päästetä tarkastusryhmiä.

Rakentajien ja puutyöläisten maailmanjärjestö BWI (Building and Woodworkers International) oli liikkeellä jo Etelä-Afrikan vuoden 2010 MM-kisojen stadionprojektien aikana. Kampanja jatkuu. Haastamme kansainvälistä jalkapalloliittoa FIFA: aa tekoihin työntekijöiden olosuhteiden parantamiseksi ja ammattiyhdistysoikeuksien tunnustamiseksi valtavilla stadiontyömailla. FIFA: nkin on tunnustettava, että on tärkeämpää kuin jalkapallo ja raha: elämä. Muuten näyttää jalkapalloperhe FIFA:lle punaista korttia.

BWI, Amnesty, media ja asiaan kantaa ottavat urheilijat ovat tehneet hyvää työtä. Tietoisuus työntekijöiden hyväksikäytöstä kasvaa. Solidaarisuus lisääntyy ja pelastaa ihmishenkiä työmailla.

Matti