Rakennusliitto vaatii polttoaineveron korotuksen kompensoimista

Polttoaineveron korotus on kompensoitava palkansaajille muussa verotuksessa. Yhteiskunnassa suositaan ilmastoperustein siirtymistä julkiseen liikenteeseen ja mahdollisimman päästöttömään yksityiseen liikenteeseen. Rakentajalle oma auto on yleensä ainoa mahdollinen kulkuneuvo työmatkalla. Työmaa on usein kymmenien tai jopa satojen kilometrien päässä kotoa. Uusia kohteita rakennetaan paljon alueille, joita julkinen liikenne ei tavoita rakennusvaiheessa. Osalla rakentajista puolestaan kulkee mukana raskaita työkaluja.

Polttoaineveron korottaminen kohtelee epäreilusti rakennusalan työntekijöitä. Polttoaineveron korotus tulee kompensoida muun verotuksen yhteydessä rakentajille, joille oma auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo työmatkoilla. Rakentajien osallistuminen ilmastotalkoisiin tulee mahdollistaa tekemällä vähäpäästöiset ajoneuvot taloudellisesti houkuttelevaksi vaihtoehdoksi myös pieni- ja keskituloisille palkansaajille niiden hintaa alentamalla.

Rakennusliitto ry
22.2.2021