Finka mukaan uuteen jättikassaan

Ammattiliittotaustaisen uuden työttömyyskassan valmistelu etenee aikataulussa. Uutena kassana mukaan on lähtemässä myös mm. toimittajien ja esiintyvien taiteilijoiden työttömyyskassana tunnettu Finka. Sekä Finkan, Teollisuuden työttömyyskassan että Rakennusalan työttömyyskassan hallitukset tekivät tällä viikolla fuusiota koskevat aiepäätökset.

Uudessa suurkassassa on jäseniä yhteensä hieman alle kaksisataa tuhatta. Teollisuuden kassaan kuului viime vuonna noin 135 000, Rakennusalan kassaan reilut 45 000 ja Finkaan reilut 18 000 jäsentä. Yhteensä kassat maksoivat etuuksia lähes 420 miljoonaa euroa.

Uudesta, vielä nimeä vailla olevasta kassasta on näin tulossa yksi Suomen suurimmista työttömyyskassoista.

Kolmen kassan on määrä tehdä yhdistymistä koskeva sulautumissopimus maaliskuun aikana. Lopullisesti sulautuminen hyväksytään kesäkuussa, ja uusi kassa aloittaa toimintansa vuoden 2022 alussa. Nykyiset kolme kassaa työllistävät yhteensä 140 ihmistä.

Kassojen yhdistymistä puoltavat monet lainsäädäntöön ja ansioturvaan kohdistuvat muutospaineet, jotka haastavat myös kassojen nykyisiä toimintatapoja. Kassojen ja niiden henkilöstön rooli palvelevina asiantuntijoina kasvaa.

Lisätietoja:
Teollisuuden työttömyyskassan johtaja Irene Niskanen, puh. 040 860 1637.
Rakennusalan työttömyyskassan johtaja Jan Peltonen, puh. 050 572 0039.
Työttömyyskassa Finkan johtaja Antti Murto, puh. 045 775 001 20