Rakennusalan työttömyys jatkoi nousuaan syyskuussa

Syyskuussa 2020 Rakennusalan työttömyyskassa maksoi päivärahoja 49 prosenttia enemmän kuin vuoden 2019 syyskuussa. Päivärahalla olevia kassan jäseniä oli 1 822 henkilöä enemmän kuin vuosi sitten. Yhteensä päivärahaa tai vuorottelukorvausta sai 5 530 kassan jäsentä. Lomautusajan päivärahan saajia oli nyt syyskuussa 1 662 henkilöä ja maksettuja lomautusajan ansiopäivärahapäiviä oli 29 314 päivää.

Korkeinta työttömyys oli Kainuun alueella (15,8 %) ja matalinta Uudenmaan alueella (8,7 %). Myös Lapin (15,6 %), Itä-Suomen (14,3 %) ja Keski-Suomen (14,1 %) alueella päivärahan saajien lukumäärä oli kasvanut huolestuttavasti.

Käsittelytilanne Rakennuskassassa on pysynyt hyvänä koko syyskuun ajan.  Käsittelyssä oli 1. lokakuuta 29.9. saapuneita ensihakemuksia.

Synkkiä ennusteita

Rakennuskassan loppuvuotta koskeva ennuste on päivitetty ja se siinä arvioidaan vuoden 3 viimeisen kuukauden kehitys alkuperäisiä ennusteita huonommaksi. Loka–joulukuulle ennustetaan nyt, että päivärahan saajien määrä kasvaa tasaisesti noin 7 800 henkilöön vuoden loppuun mennessä.

– Korona-aika on opettanut, että nyt ennusteita on todella vaikea tehdä. Rakennusteollisuus RT ry:n suhdanne-ennuste ilmestyy lokakuun aikana ja sen jälkeen tiedetään taas enemmän, Rakennusalan työttömyyskassan johtaja Jan Peltonen kommentoi.

Huolestuttavalta näyttää nyt sekin, että valtion budjetin lisäelvytysraha ei vielä näy infra-alalla. Maarakennusalan neuvottelukunta MANK ry:n tuoreen suhdannejulkistuksen mukaan infraurakoitsijoiden tilauskannan pituus romahti kesällä 2020 alle puoleen vuoden takaisesta. Tilauskannan pituus on nyt alle 4 kuukautta, kun se vuosi sitten samaan aikaan oli 8,25 kuukautta.

Välttämättömiä infrahankkeita on käynnistysvalmiina eri puolilla maata. Etenkin kunnissa valtion vastaantulo rahoituksen varmistajana onkin nyt perustellumpaa kuin koskaan. Pienikin elvyttävä ele ehkäisee uhkaavaa investointilamaaRT:n infratoimialasta vastaava johtaja Paavo Syrjö muistuttaa.

Johanna Hellsten