Kahdeksan tapaturmaista kuolemaa työmaillamme vuonna 2019

Tiistaina 28.4. vietetään kansainvälistä työntekijöiden muistopäivää. Päivän aikana muistetaan ihmisiä, jotka ovat kuolleet, vammautuneet tai sairastuneet työssään sekä kampanjoidaan tulevien tapaturmien ja sairastumisten ehkäisemiseksi.

Vuosi 2019 oli rakennusalalla synkkä. Suomen työmailla menehtyi tapaturmaisesti 8 ihmistä.

– Olemme surullisia rakentajian mustasta vuodesta. Jokainen kuolema ja tapaturma on liikaa, toteaa Rakennusliiton työympäristöasiantuntija Tapio Jääskeläinen.

Perinteisesti työmailla on vietetty muistopäivänä yhteistä hiljaista hetkeä. Tänä vuonna emme tietenkään kokoonnu yhteen, mutta jokainen voi hiljentyä hetken itselleen sopivana ajankohtana esimerkiksi tämän Rakennusliiton, Ammattiliitto Pron ja Rakennusteollisuus RT:n yhteisen videon äärellä.

Sisältöä ei voida näyttää.

Muuta hyväksyntääsi

Kansainvälisenä teemana koronaviruksen torjunta

Tänä vuonna rakennustyöntekijöiden maailmanjärjestö BWI:n viikon mittaisen kampanjan teemana on Suojellaan työntekijöitä – pysäytetään COVID-19. BWI kehottaa kaikkia jäsenliittojaan nostamaan esiin työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden. Kriisi on syvästi koskettanut maailman työtä tekeviä ihmisiä.

”Työmaiden sulkemisista ja lomautuksista huolimatta me emme saa antaa pandemian rakentaa seiniä ja lokeroita työntekijöiden välille kun taistelemme suojataksemme terveyttämme, turvallisuuttamme ja elantoamme”, BWI:n pääsihteeri Ambet Yuson toteaa.

BWI tulee kampanjan lisäksi muistamaan kaikkia vuoden aikana työtapaturmissa menehtyneitä rakentajia.

”Me emme ikinä tule unohtamaan heitä. Kunnioitamme kuolleita taistelemalla elävien puolesta.”