Maankäyttö- ja rakennuslain on edistettävä kestävää täydennysrakentamista

Käynnissä olevan maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) kokonaisuudistus määrittää, millä reunaehdoilla suomalaisia kuntia ja kaupunkeja kehitetään tulevina vuosikymmeninä. Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi sekä seitsemän muuta järjestöjen, kaupunkien ja yritysten edustajaa vaativat Kuntalehdessä hallitusta päättämään selkeistä tavoitteista ja huolehtimaan, ettei uudistuksen kirkas tavoite huku valmistelussa.

Allekirjoittajat toteavat, että täydennysrakentamisen edistäminen on otettava MRL-uudistuksen päätavoitteeksi. Lisäksi valtion tehokkain väline tiivistää kuntien maankäyttöä on rahoittaa kuntien joukkoliikenneinvestointeja.

Allekirjoittajat toteavat, että MRL:n tulisi tukea Suomen talouden kasvua ja kansalaisten hyvinvointia mahdollistamalla kaupunkien kasvu taloudellisesti, ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Lue koko mielipidekirjoitus Kuntalehden verkkosivuilta.

Mielipidekirjoituksen allekirjoittajat ovat Turun kaupungin kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen, Helsingin kaupungin apulaispormestari Anni Sinnemäki, Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi, RAKLI ry:n toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen, Rakennusteollisuus RT ry:n toimitusjohtaja Aleksi Randell, SAK:n elinkeinoasioiden päällikkö Lauri Muranen, Bonava Suomen toimitusjohtaja Juuso Hietanen ja SATO:n liiketoimintajohtaja Antti Aarnio.