Asuntorakentaminen jatkuu vilkkaana

Elinkeinoelämän keskusliiton heinäkuun suhdannebarometrin mukaan suomalaisyritykset arvioivat suhdannetilanteen pysyneen kesän ajan jotakuinkin ennallaan, mutta odotukset tulevasta ovat yrityksissä heikentyneet. Vientiteollisuudessa pelätään mm. kasvun hidastumista Saksassa sekä kauppapolitiikan riitojen aiheuttamia ongelmia maailmalla.

Rakennusteollisuuteen vientivetoisen teollisuuden alamäki ainakin pitkittyessään heijastuisi ennen muuta teollisuusrakentamisen vähentymisen kautta.

Rakennusteollisuudessakin on laskua, mutta kyseessä on paluu kohti normaalia tilannetta pitkän ylikuumenneen kauden jälkeen. Mm. asuntorakentamisessa Rakennusteollisuus RT:n jäsenyritysten suunnitelmat aloituksista ovat jopa kasvussa kevääseen verrattuna. RT:n kesäkuun asuntotuotantokyselyn mukaan vahvistunut sijoituskysyntä tukee nyt asuntotuotantoa. RT:n jäsenyritykset ennakoivat nyt noin 15 600 asunnon aloitusta kuluvan vuoden aikana.
(Lähteet: EK, RT)