Liittovaalien alustava tulos selvillä

Rakennusliiton liittokokousvaalien alustavat tulokset ovat selvinneet. Vaalipalvelun tuottaja Postnord Strålfors suoritti ääntenlaskun ja tulosraporttien viimeistelyn 15. maaliskuuta iltapäivällä. Tilanteissa, jossa äänet mahdollisesti menivät tasan, suoritti vaalipalvelun tuottaja arvonnan lopullisesta järjestyksestä. Tämän jälkeen tulokset toimitettiin vaalipiireittäin vaalilautakuntien sihteereille.

Vaaleissa saapuu silloin tällöin ääniä, joita ei ole mahdollista lukea äänestyslipusta koneellisesti. Nämä äänet tarkastetaan ja kirjataan manuaalisesti.
Rakennusliiton vaalien ”töpinä” eli Jukka Asikainen, Elsa Mäki, Tuula Hyötynen ja Sara Putaansuu (kuvaaja) vaalipalvelun tuottajan tiloissa pelastamassa liittokokousvaaleissa annettuja epäselviä ääniä.

Vaalipiirien vaalilautakunnat kokoontuivat lauantaina 16.3.2019 käsittelemään vaalien tulosta ja toimittavat kokouspöytäkirjan liiton sääntöjen mukaisesti keskusvaalilautakunnalle. Liiton hallitus käsittelee ja vahvistaa lopullisesti valtakunnallisen vaalituloksen perjantaina 29.3.2019.

Rakennusliiton liittokokousvaaleissa ja Rakennusalan työttömyyskassan edustajiston vaaleissa oli mahdollisuus äänestää joko sähköisesti tai perinteisemmällä postiäänestyksellä. Vaalien valtakunnallinen äänestysprosentti oli 18,5 %.

Vaalien ääniharavaksi nousi Jari Jääskeläinen Uudenmaan vaalipiiristä (129 ääntä).

Yli 100 ääntä saaneet

• Jari Jääskeläinen, Uusimaa, 129
  • Jussi Sakari, Häme, 121
  • Mika Hast, Oulu, 110
  • Timo Niemelä, Häme, 109
  • Jonna Kähkönen, Itä-Suomi, 105

Kokousedustajat ja vaalipiirikohtaiset äänet löytyvät liittokokouksen omalta sivustolta.

Arvonnan pääpalkinto Turenkiin

Turenkilainen Ville Lainesalo oli onnekas ja voitti vakuutusyhtiö Fennian lahjoittaman 1000 euron arvoisen matkalahjakortin. Arvonta suoritettiin kaikkien liittokokousvaaleissa äänestäneiden kesken. Pääpalkinnon lisäksi arvottiin valtakunnallisesti 50 kappaletta 100 euron arvoisia Teboil-lahjakortteja. Palkinnot postitetaan voittajille.

Vaalipalvelun tuottaja suorittaa myös vaalipiirikohtaiset aluejärjestöjen ja yhdistysten palkintojen arvonnat. Alueellisista ja paikallisista arvontavoitoista tiedottavat kyseiset aluejärjestöt ja ammattiosastot.