Paine kasvaa rakennusalan neuvotteluissa

Ratkaisupaineet alkavat lisääntyä rakennusalan työehtoneuvotteluissa. Tälle viikolle on merkitty jo useita neuvottelutapaamisia ja työnantajapuolen hallitus on myös koolla pohtimassa tilannetta.
-Meillä on rakennusalalla varsin maltilliset vaatimukset. Näyttää kuitenkin, että rakennusalan työnantajat haluavat olla nyt ylinuukia eli rakennusalan hyvää vetoa ja vauhtia ei huomioitaisi, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.
Harjuniemen mukaan neuvottelupöydissä on edelleen sellaisia työehtosopimusten heikennyksiä, ettei niitä voi hyväksyä. –Sen takia neuvotteluissa saattaa mennä vielä aikaa, mutta kaiken aikaa edistytään. Paine ratkaisuihin kasvaa tietysti koko ajan.
Harjuniemi korostaa, että menossa ovat liittokohtaiset neuvottelut, joissa ei tarvitse vilkuilla mitä muut ovat saaneet. –Työnantajat ovat halunneet liittokohtaisia neuvotteluja, joissa jokainen liitto saa edistää omaa asiaansa. Näin rakentajat ovat asian oivaltaneet ja myös toimivat sen mukaan.
Rakennusalojen työehtoneuvottelut ovat jatkuneet nyt reilun kuukauden verran ilman lopullista ratkaisua. Alalla on parhaillaan päällä ylityökielto ja monilla paikkakunnilla on jo ollut puoli päivää kestäviä infoiskuja. Tiedotusiskut jatkuvat tiiviinä tämän viikon.
Tänään tiistaina koolla ovat olleet mm. rakennustuoteteollisuuden neuvottelijat. Siellä on rakennettu jo pitkään alalle paremmin sopivaa palkkausjärjestelmää.
Rakennusliiton hallitus kokoontuu ensi viikon perjantaina päättämään ratkaisuista ja toimista.