Työmaat hiljenivät Helsingissä – rakentajat erittäin päättäväisiä

Rakennustyömaat hiljenivät perjantaina Helsingissä ruokatunnin alkaessa. Tuhannet rakentajat lopettivat työnsä ja osa heistä siirtyi Helsingissä ja Vantaalla pidettyihin tiedotustilaisuuksiin.

Tiedotustilaisuuksien henki oli päättäväinen ja yhtenäinen. Rakentajat tukevat nyt vahvasti liiton neuvottelijoita, jotka pyrkivät parantamaan rakentajien ansioita.

Perjantaina tiedotustilaisuuksiin lähtivät kirvesmiehet, rakennusmiehet ja torninosturinkuljettajat. Kahtena edellisenä perjantaina liikkeellä olivat putkiasentajat, alakattoasentajat ja maalarit.

Työantajat ovat pysyneet koko kuluvan viikon asemissaan eli heikennysesitykset ovat edelleen pöydässä.

Torninosturikuljettajien ja asentajien puheenjohtaja Minna Simonen kannusti torninosturikuljettajia ja asentajia pidättäytymästä ylitöistä kunnes neuvottelut saadaan kunnolla satamaan.

Ylityökielto rakennusaloilla on jatkunut valtakunnallisesti koko viikon ja sen vaikutukset alkavat nyt näkyä selvästi. Tehtailla eletään nyt korkeapaineen aikaa, kun kaikki elementit menevät lähes märkinä rakennuksille. Sen takia ylityökielto vaikuttaa tavallistakin paremmin.

Rakennusalan neuvottelut jatkuvat edelleen, mutta tuloksia tuskin saadaan ennen pääsiäistä. Perjantain tiedotustilaisuuksiin osallistuneet rakentajat odottavat kuitenkin rauhallisina tuloksia. Rakentajat eivät suostu allekirjoittamaan työajan pidennyksiä, joita kaikki muut alat ottivat vastaan kiky –sopimuksen yhteydessä.

Tiedotustilaisuuksien määrä kasvaa neuvottelujen pitkittyessä edelleen. Ensi perjantaina rintamaan liittyvät maanrakentajat ja perjantaina 29.3. työstä lähtevät tiedotustilaisuuksiin mm. Turun muurarit ja maalarit.

Katso tästä lista tulevista tiedotustilaisuuksista: Infot