Tietoiskut lisääntyvät rakennusaloilla

Rakennusalan työehtoneuvotteluiden tunnelmat ovat kiristyneet viime päivinä. Sen vuoksi rakentajat järjestävät jälleen huomenna tietoiskuja, joissa kerrotaan neuvottelutilanteesta.

Rakennusaloilla on voimassa ylityökielto, joka toimii nyt erittäin hyvin.
Perjantaiset tietoiskut ovat laajentuneet nyt uusille aloille ja alueille. Aikaisemmin Helsingin putkimiesten, maalareiden ja alakattoasentajien joukkoon liittyvät perjantaina myös kirvesmiehet ja torninosturinkuljettajat. Ensi viikon perjantaina tietoa jaetaan myös maanrakentajille. Tietoisku pidetään perjantaina klo 11 alkaen Rakennusliiton Uudenmaan aluetoimistossa, Siltasaarenkatu 4.
Ensi viikolla mukaan alueellinen kattavuus lisääntyy huomattavasti, kun Turun ja Keski-Suomen tietoiskut alkavat.
Jo nyt sadat rakentajat ovat käyneet tilannekatsauksissa parina perjantaina. Tuhannet rakentajat ovat poistuneet työmailta ja kymmenet tuhannet kieltäytyneet ylitöistä. Tämä kaikki on tehty, jotta työehtosopimusneuvotteluissa saataisiin kunnon tulos.
Rakennusliitto esittää eräiden tekstimuutosten lisäksi myös euromääräisiä korotuksia, jotka työnantajat tapansa mukaan torjuvat liian suurina. Rakennusalan työantajat vetoavat ns. yleiseen linjaan, joka on työnantajien järjestön eli Elinkeinoelämän Keskusliiton sanelema.

Lue myös:
Puheenjohtaja Matti Harjuniemi: Työehtoneuvottelut