Rakennusalan lakko hiljensi työmaat

Suurin osa maan rakennustöistä ja rakennustuotetehtaista pysähtyi perjantaina Rakennusliiton julistaman poliittisen lakon vuoksi.

Rakennustyömaiden nosturit seisoivat perjantaina hiljaa lähes kaikilla pääkaupunkiseudun työmailla. Samoin muualla Suomessa vietettiin kattavasti lakkopäivää. Rakennuksilla työskenteli päivänä aikana lähinnä vain liittoon kuulumattomia rakentajia.
Rakentajat ymmärsivät erittäin hyvin vuorokauden mielenilmauksen merkityksen. Rakentajille työttömyys ja työttömyyskorvaus ovat arkipäivää, joten siihen tehtävät jatkuvat heikennykset koskevat kipeästi rakentajaperheitä.

Liittojen väkeä marssi Hakaniemestä Senaatintorille.

Viime vuosien suurin poliittinen mielenilmaus #Äänityöttömälle keräsi pelkästään Helsingin Senaatintorille yli 10 000 mielenosoittajaa. Joukossa oli erittäin suuri määrä rakentajia, joita oli tullut bussikuljetuksilla eri puolilta maata. Pisimpään matkustaneet olivat lähteneet matkaan jo torstaina Pohjois-Suomesta.

Rakennusliiton iskulauseet näkyivät Senaatintorilla.
Senaatintorin mielenilmaus keräsi yli 15000 osanottajaa.

Mielenilmauksella SAK ja sen jäsenliitot vauhdittivat vaatimusta työttömyysturvan aktiivimallin perumisesta. Mielenosoittajien mukaan samalla on keskeytettävä aktiivimalli kakkosen valmistelu.
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kiitteli puheessaan mielenilmaisua hienoksi, koska se on ääni työttömälle.

– Tämä ääni ei aina kuulu tuohon taloon (Valtioneuvoston linna) eikä Arkadianmäelle. Tänään se kuuluu, Eloranta sanoi. Valtioneuvoston linnassa on pääministerin työhuone.

– Sopimuksista on pidettävä kiinni, sopimuksia on kunnioitettava ja työttömyysturvan leikkauksesta on luovuttava, Eloranta sanoi.
SAK:n työvaliokunta kävi perjantaiaamuna ennen mielenilmaisua pääministeri Juha Sipilän kanssa keskusteluja siitä, mitä mielenosoituksen jälkeen seuraa. Sipilän antoi SAK:n puheenjohtajan mukaan vain löysiä lupauksia.
– Mitään konkreettista uudistusta tai muutosta ei ole tulossa, vaan hallitus lupasi lisää palveluja, seurata tilannetta ja kunnioittaa vastedes kolmikannassa sovittua.

Elorannan mielestä hallituksen ei pitäisi panna toimeen työttömien rankaisutoimia ja työttömyysturvan leikkauksia vaan olisi odotettava aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen käsittelyä eduskunnassa. –Aloite on sen verran tärkeä, että se on käsiteltävä huolella, painotti Eloranta.

Senaatintorin mielenilmauksen lisäksi rakentajat osallistuivat aktiivisesti Rakennusliiton järjestämiin toritilaisuuksiin, joita pidettiin monissa kaupungeissa.

Katso lisää Senaatintorilta ja Rakennusliiton toritapahtumista:

#Äänityöttömälle-mielenilmaus 2.2.2018 Youtubessa

Mistä mielenilmauksessa oli kyse?

Kuvia Senaatintorilta Rakennusliiton Facebook-tilillä