Työttömiä rankaiseva malli voimaan -vastustajia kertyy ennätysvauhdilla

Työttömiä rankaiseva ns. aktiivimalli tulee voimaan heti vuoden alusta. Sen jälkeen työttömyysturvaa leikataan 4,65 prosentilla, jos ”tarvittavaa aktiivisuutta ei ole osoitettu”.

Uusi malli herättää yhä enemmän varsinkin ammattiyhdistysliikkeessä vastustusta. Lain kaatamiseen tähtäävä eduskunnan kansalaisaloite on kerännyt jo yli 90 000 kannattajaa. Näin se etenee eduskunnassa ainakin valiokuntakäsittelyyn. Sen sijan on epätodennäköistä, että eduskunta muuttaisi juuri tekemäänsä lakia.

Ensimmäisen kerran uusi järjestelmä saattaa vaikuttaa työttömyyskorvaukseen 2.4.2018, kun 65 päivän tarkastelujakso täyttyy. Työttömyyskassoissa tämä tietää valtavaa työruuhkaa, sillä jokainen työttömyysturvapäätös on tehtävä uudelleen.

Työttömyyskorvausta leikataan, jos työtön ei ole tehnyt 65 päivän aikana palkkatyötä vähintään 18 tuntia, ansainnut yrittäjänä 241 euroa tai osallistunut työllistämispalveluihin viitenä päivänä.

Ministeri Jari Lindström (sin.) on myöntänyt, että mallissa on valuvika, mutta silti se otettiin käyttöön. Malli kohtelee nyt hyvin eriarvoisesti eri osissa maata asuvia. Suurissa kasvukeskuksissa saattaa joillekin työttömille löytyä pätkätöitä, mutta pienemmissä taajamissa se on varmasti hyvin vaikeaa. Lisäksi ”työllistämispalveluiden” järjestämisestä, määrästä ja riittävyydestä on suuria epäilyksiä. Monet työttömät jäävät varmasti kurssien ulkopuolelle, vaikka sinne hakisivatkin.

Ammattiliitoissa on ollut haluja virittää poliittisia lakkoja aktiivimallia vastaan. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin kertoi, että palkansaajaliike punnitsee vastatoimia yhdessä. Liittojohtajat eivät sulje mitään vaihtoehtoja pois.

Lue lisää tästä:

Ohjeita työttömille