Saatavuusharkinnan poisto tuhoaisi suomalaiset työpaikat lentokoneessa

Jos saatavuusharkinnasta luovutaan, voidaan hyvästellä eurooppalaiset työpaikat lentokoneissa”, sanoo Euroopan kuljetusalan liittojen (ETF) ilmailujaoston puheenjohtaja Anu Hietala.

Hietalan mukaan ”saatavuusharkinnan poistaminen johtaisi suomalaisten työtekijöiden korvaamiseen halvemmalla työvoimalla ja olisi lähtölaukaus satojentuhansien eurooppalaisten työpaikkojen katoamiselle”.

Hietala muistuttaa, että Finnair käyttää Aasian lennoillaan aasialaista vuokratyövoimaa ja heitä on noin 25 % Finnairin koko matkustamohenkilökunnasta.

-Yhtiö uhkasi vuonna 2014 vaihtaa kaikkien kaukoreittikohteidensa suomalaisen henkilökunnan aasialaisiin, ellei palkkoja Suomessa tiputettaisi 20 prosenttia.

Koska henkilökunta palkataan Aasiasta, ei heihin Finnairin mukaan tule noudattaa suomalaisia työehtoja. Finnairin työsopimuksiin on kirjattu ehto sopimusehtojen salassapidosta.

-Työlupien edellyttämät suomalaiset työehdot Finnair kiertää väittämällä kaikkia Aasiasta palkattuja matkustamotyöntekijöitä osa-aikaisiksi. Useat oikeuslaitokset, viranomaiset ja viimeisimpänä hallinto-oikeus ovat tehneet asiassa Finnairia suosivia päätöksiä, ja palkkatasoa on saatu painettua keinotekoisesti alaspäin.

Anu Hietalan mukaan matkustamohenkilökunnan osalta saatavuusharkinta on nykylainsäädännön ainut turvamekanismi suomalaisten työpaikkojen säilyttämiseksi ja EU:n ulkopuolisen työvoiman tasapuolisen kohtelun edellyttämiseksi.

-Edustan 275 000 lentoliikenteen eurooppalaista työntekijää European Transport Workers’ Federation (ETF) ilmailujaoston puheenjohtajana ja tiedän Finnairin toimintamallin olevan poikkeava muihin eurooppalaisiin lentoyhtiöihin nähden.

Hietalan mukaan saatavuusharkinta ja työlupaprosessi ovat ainoat keinot edellyttää suomalaisen palkkatason noudattamista ja edes osittain suomalaista henkilökuntaa Finnairin lentokoneissa.

-Nykytilanne ei palkkauksen osalta ole hyvä, mutta saatavuusharkinnan poistamisen myötä jäisi palkkaus täysin Finnairin ja aasialaisten henkilöstövuokrausyritysten päätäntävaltaan. Lisäksi aasialaisen matkustamohenkilökunnan työluvat myönnetään tällä hetkellä reittikohtaisesti. Saatavuusharkinnan poistaminen johtaisi siihen, että suomalainen henkilökunta voitaisiin korvata halvemmalla työvoimalla kaikilla, myös Euroopan sisäisillä reiteillä.

-Jo nyt lentoyhtiöt voivat palkata henkilökuntaa vapaasti koko EU-alueelta. Jos ovet avataan myös EU:n ulkopuolelle, voidaan eurooppalaiset työpaikat lentokoneissa hyvästellä.

Anu Hietala vetoaa suomalaisiin kansanedustajiin, etteivät he tekisi Suomesta tämän alasajon tiennäyttäjää.

Hänen mukaansa saatavuusharkinnan poistamisen sijaan tulee parantaa luottamusmiesten tiedonsaantioikeutta ja myöntää ammattiliitoille kanneoikeus.

-Vain näin voidaan suojata heikommassa asemassa olevan ja usein työpaikkansa ja toimeentulonsa puolesta pelkäävän henkilökunnan oikeusturva.