Kiire tappaa kotona ja työmaalla

Tiesitkö, että 45 % työntekijöistä työskenteli kiireessä tapaturman sattuessa? 50 % ihmisistä kokee kiirettä työssään hyvin usein tai melko usein. Pahimmillaan kiire johtaa kuolemaan.

Perjantaina 13. lokakuuta vietettävä Tapaturmapäivä kiinnittää suomalaisten huomion tapaturmiin ja niiden ehkäisyyn. Vuosittain Suomessa sattuu yli miljoona tapaturmaa. Monen taustalla vaikuttaa kiire.

”Tapaturmapäivän tavoitteena on kiinnittää kansalaisten huomio keinoihin, joilla jokapäiväisiä vaaratilanteita voi välttää. Tapaturmiin liittyvien asioiden esille nostamiselle perjantai 13. on hyvä päivä, koska silloin epäonni on ihmisten mielissä”, kuvailee suunnittelija Susanna Jussila Suomen Punaisesta Rististä.

Tänä vuonna Tapaturmapäivänä puhutaan eritoten kiireestä, ja kuinka se vaikuttaa monen tapaturman taustalla, niin töissä, kotona kuin liikenteessä.

”Kiire on suoranainen kansallistauti. Esimerkiksi Työterveyslaitoksen tietojen mukaan joka toinen kokee kiirettä töissään hyvin tai melko usein. Työtapaturmista lähes joka toinen sattuu kiireessä. Kiireen ehkäisy sopii teemaksi työpaikoille, sillä töissä koettu kiire ja kireä työtahti ovat tuttuja asioita monelle. Yritämmekin kannustaa ihmisiä pohtimaan kiireen vaikutuksia tapaturmien syntyyn sekä parantamaan omaa kiireen hallintaansa”, Jussila kertoo.

Suomen tapaturmakuolleisuus on Euroopan korkeimpia. Vuonna 2015 tapaturman seurauksena Suomessa kuoli 2399 ihmistä. Suurin osa kuolemaan johtaneista tapaturmista sattui kotona ja vapaa-ajalla.

Lisätietoa Tapaturmapäivästä: http://www.kotitapaturma.fi/tapaturmapaiva/

Tapaturmapäivän tavoitteena on herättää keskustelua tapaturmista ja siitä, kuinka niitä voitaisiin arjessa ehkäistä. Päivää on vietetty vuodesta 1995, aina perjantaina 13. päivä.