Hiljainen hetki kiinnittää huomiota pienrakentamisen turvallisuuteen

Tämänvuotinen hiljainen hetki rakennustyömailla kiinnittää erityistä huomiota pienrakentamisen turvallisuuteen.

–Nyt näyttää siltä, että pienrakentamisessa sattuu aikaisempaa enemmän onnettomuuksia. Viime aikoina tapahtuneista vakavammista työtapaturmista on huomattava osa tapahtunut juuri pienillä työpaikoilla, sanoo työsuojelusihteeri Tapio Jääskeläinen Rakennusliitosta.

Rakennusalan hiljainen hetki järjestetään perjantaina 28.4. klo 12.00 alkaen. Rakennusalan työmaat ja työpaikat hiljenevät tuolloin niin pitkäksi ajaksi kuin rakentajat kohteessa haluavat. Hiljaisella hetkellä kunnioitetaan tapaturmaisesti menehtyneiden muistoa ja mietitään työturvallisuuden tärkeyttä.

Samanaikaisesti vietetään maailmalla tapahtumaa International Workers’ Memorial Day. Suomessa Hiljaisen hetken takana ovat Rakennusliiton lisäksi Rakennusteollisuus RT ja ammattiliitto Pro.

-Keväällä pientalorakentajat ja korjaajat heräävät talviunilta henkiin. Pientalorakentamisen yhteydessä käytetään paljon puutteellisia telineitä ja varsinkin nojatikkaita, joilta sitten pudotaan ikävin seurauksin, muistuttaa työsuojelusihteeri Tapio Jääskeläinen.

Jääskeläinen muistuttaa, että kuolemantapausten lisäksi työmailla sattuu paljon tapaturmia, joista liian monet johtavat pysyvään vammautumiseen ja työkyvyttömyyteen. -Turvallisuuden parantamisessa tarvitaan aina myös asennetta ja ajattelua. Myös rakennusalan kaikkien toimijoiden yhteistyö on äärimmäisen tärkeää. Se vähentää selvästi tapaturmien lisäksi myös ammattitauteja.

Tulostettavat julisteet

lyhty-24-web