Rakennusliitto kimmastui Hämeenlinnan junavuorojen lopettamisesta

sieppaa
Hämeenlinnassa on noussut kansanliike sen puolesta, että junat pysähtyisivät pari, kolme minuuttia asemalla.

Rakennusliitto pitää vastuuttomana VR:n päätöstä, jonka mukaan useat kaukojunat eivät enää pysähdy Hämeenlinnassa.

-Päätös on monella tavalla kohtuuton, vaarallinen ja tuhoisa. Jos päätös jää voimaan, on vakavasti harkittava raideliikenteen avaamista nopeasti kilpailulle, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

VR:n johtoryhmä päätti viime keväänä, että 29 kaukojunaa ajaa Hämeenlinnan ohitse pysähtymättä.

-VR:n johdon päätös merkitsee sitä, että Hämeenlinnan seutu tipahtaa myönteisestä raideliikenteen varaan rakentuvasta työssäkäynnistä pois. Se voi merkitä sitä, että asuminen siellä vaikeutuu, rakentaminen vähenee, asuntojen hinnat tipahtavat ja seutukunta näivettyy. Samalla paine pääkaupunkiseudun asuntoihin kasvaa entisestään.

-Tämä kaikki vain kolmen minuutin tähden. Sen verran kestää junan pysähtyminen Hämeenlinnassa.

Harjuniemen mukaan VR pakottaa nyt sadat ja jopa tuhannet Tampereella tai Helsingissä työssä käyvät hämeenlinnalaiset suhaamaan autolla ja kuormittamaan näin lisää ympäristöä.

Harjuniemi ihmettelee, miten yhden yhtiön johtoryhmällä voi olla valta ohjata näin ratkaisevasti koko Etelä-Suomen alueellista kehitystä.

-Tuhannet perheet ovat rakentaneet elämänsä sen varaan, että Hämeenlinnasta käsin voi käydä työssä rautateitse työssä esimerkiksi Helsingissä tai Tampereella. Nyt VR:n johtoryhmä päättää yhtäkkiä toisin aivan heppoisin perustein ja ylimielisesti.

Harjuniemen mukaan koko seutukunnan ahdinko on sen verran suuri, että se saa harkitsemaan VR:n tilalle muita ratkaisuja. -Jos tämänkaltaisen asukkaista piittaamaton vallankäyttö jatkuu, kannattaa harkita raideliikenteen kilpailun avaamista nopeasti.