Rakentaminen lisääntyy ensi vuonnakin reippaasti

Rakentaminen lisääntyy vielä ensi vuonnakin reippaasti eli noin viisi prosenttia. Vuonna 2018 kasvuksi arvioidaan enää puolet tästä eli noin 2,5 %.

Arvio perustuu Palkansaajien tutkimuslaitoksen tekemään ennustemalliin, joka on pitänyt viime vuosina hyvin paikkansa. Työnantajilla eli Rakennusteollisuudella on huomattavasti kielteisempi näkemys asiasta. Sen mukaan ensi vuoden kasvu olisi vain 1-2 %.

Rakentamisvauhti näkyy selvästi myös rakentajien työttömyyden vähenemisenä. Se on ollut syksyn ajan vajaat kolme prosenttia pienempi kuin vuosi sitten. Marraskuussa rakentajien työttömyydeksi mitattiin 12.4 %, joka on 2.7 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Prosenttilukemat olivat samat myös lokakuussa.

Rakennusalan työttömyyskassassa oli marraskuussa 6842 työtöntä kun vielä vuosi sitten työttömiä oli 8303.

Työttömyyden pieneneminen vähentää Rakennusalan työttömyyskassan maksamia päivärahoja vuositasolla jo tämän vuoden aikana noin 30 miljoonalla eurolla.

-Näkyvissä on, että työttömyys pysyy tällä alemmalla tasolla myös ensi vuonna. Työtilaisuuksien avautuminen onkin parasta työllisyyspolitiikkaa. Se toimii selvästi paremmin kuin mitkään tempputyöllistämiset tai haastattelut. Kyllä rakentajat lähtevät töihin heti, kun niitä löytyy, sanoo Rakennusalan työttömyyskassan puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Rakentajien työttömyys alkoi sulaa tämän vuoden heinäkuussa, jolloin päästiin ensimmäinen kerran alle 12 prosentin työttömyyteen (11.8%).

Alimmillaan rakennusalan työttömyys on pääkaupunkiseudulla, jossa sai marraskuussa ansiosidonnaista 865 rakentajaa (7.5 %). Alle kymmenen prosentin ei päästy muualla maassa.

Korkeimmat lukemat mitattiin Kainuussa (20,2%), Kymessä (15,3%) ja Lapissa (16,2 %).

Katso työttömyystilanne tästä

Katso ennuste tästä