Ammattiliitot tarkastavat Venäjän palloilustadioneita

FIFA on sopinut Kansainvälisen puu- ja rakennusliiton (BWI) sekä Venäjän rakennusliiton (RBWU) kanssa tarkastuksista vuoden 2018 jalkapallokisojen rakennustyömailla.

FIFA:n ja ammattiliittojen välillä allekirjoitettiin ”aiesopimus”, jonka mukaan liittojen tarkastajilla on oikeus vierailla vuoden 2018 World Cup -kisojen stadiontyömailla.

Aiesopimuksen mukaan liitot ja FIFA aloittavat myös neuvottelut siitä, miten ”työntekijöiden valitukset vakavista työolojen loukkauksista ratkaistaan”.

Kisojen organisaatiotoimiston kestävän kehityksen päällikön Milana Verkhunovan mukaan järjestö on tehnyt jo aikaisemmin kaksi vierailukierrosta rakennettavilla stadioneilla.

-Paikallistoimisto ja FIFA ovat luoneet yhdessä tarkkailujärjestelmän vuoden 2018 kisoja varten. Nyt solmittu sopimus ammattiliittojen kanssa antaa uusia työkaluja työolojen tarkkailuun, sanoo Verkhunova.

FIFA ja paikallinen järjestäjä tarkastivat työolot ensi kertaa Pietarin stadiontyömaalla tämän vuoden helmikuussa. Kisoja varten rakennetaan tai uusitaan kymmenen stadionia eri puolilla Venäjää. Työmailla on yhteensä noin 9000 työntekijää.

????????????????????????????????????
Kansainvälisen rakennus- ja puuliiton pääsihteeri Ambet Yoson pitää FIFA:n kanssa tehtyä sopimusta merkittävänä askeleena.

Kansainvälisen puu- ja rakennusliiton pääsihteerin Ambet Yosonin mukaan aiesopimus on tärkeä askel, jolla vaikutetaan turvallisiin työoloihin rakennustyömailla.

-Me toivomme, että se vähentää onnettomuuksia ja työntekijöiden oikeuksia loukkauksia, joista meillä on havaintoja viime kuukausilta. Me toimimme läheisessä yhteistyössä Venäjän rakennusliiton, FIFA:n ja paikallisen järjestäjän kanssa, jotta rakentajien elämä paranee, sanoi pääsihteeri Ambet Yoson.