Epäselvyydet Clarionin työmaalla lisääntyvät

Palkka- ja työaikaepäselvyydet Helsinkiin rakennettavalla Clarion -hotellin työmaalla lisääntyvät yhä. Rakennusliitto saartoi maanantaiaamusta lähtien työmaalla toimivan Edinet Partner Oü:n kaikki työt koko maassa.

Jo aikaisemmin Rakennusliitto on saartanut kolme Clarion –hotellin työmaalla toimivaa yritystä. Clarion Hotel Helsinki on 16 –kerroksinen Helsingin Jätkäsaaren uusi maamerkki, jonka omistaa norjalainen suursijoittaja Arthur Buchardt.

Nyt tehdyssä saarrossa on kyse nosturinkuljettajien palkka- ja työaikaepäselvyyksistä. Työmaalla on mm. tehty mittava määrä ylitöitä siten, että työturvallisuus on mahdollisesti vaarantunut.

Clarionin työmaalla on tavattu mm. ilman työlupaa ja työskentelyoikeuksia työskenteleviä Euroopan alueelta ja kolmansista maista tulevia työntekijöitä. Tästä on tehty tutkintapyyntö Helsingin poliisilaitokselle ja Uudenmaan aluehallintovirastolle.

Projektinjohtourakoitsijana työmaalla toimii Hent Ab.

Aikaisemmat saarrot puolestaan kohdistuivat samalla työmaalla työskenteleviin LVI -aliurakoitsijoihin.

Työmaalla on neuvoteltu pitkään palkka- ja työehdoissa ilmenneistä laiminlyönneistä ja epäselvyyksistä. Neuvottelut eivät kuitenkaan ole johtaneet tulokseen.