Sukeltajat laittoivat työnsä kansien väliin

Sukeltaja

Suomalaisten ammattisukeltajien tarinallinen historiikki ”Toistasataa vuotta pinnan alla” kertoo yhden ammattiryhmän työn kehittymisestä ja muutoksesta yli sadan vuoden aikana. Sukeltajien historiikki julkaistiin Rakennusliitossa torstaina.

Kirjan tarinat kietoutuvat tiiviisti myös suomalaisen työväenliikkeen, ammattiyhdistysliikkeen sekä koko suomalaisen yhteiskunnan historiaan. Suomen Ammattisukeltajat ry:n, jonka nimi oli alkuvaiheessa Suomen Sukeltajain liitto, historia yltää viime vuosisadan alkupuolelta tähän päivään. Yhdistys aloitti toimintansa aikana, jolloin sukeltajan työ oli hengenvaarallista.

– Tarinallisen historiikin julkaiseminen on ammattiyhdistykseltä merkittävä kulttuuriteko. Yhdistyksen alkuvaiheen tapahtumat ja toiminnan kehittyminen yli sadan vuoden aikana ovat kiinnostavaa luettavaa paitsi mukana olleille, niin myös tuleville sukupolville sekä muille sukeltamisesta ja sukeltajan ammatista kiinnostuneille, sanoo teoksen kirjoittaja, tietokirjailija Anne Pentti.

Teos ei ole perinteinen historiikki, vaan yhdistelmä tositarinoita sukeltajien sinnikkäästä edunvalvonnasta, ammatin kehittymisestä ja muutoksista, erikoisista työtehtävistä ja sukeltajien muistoista vuosikymmenten ajalta. Useat kirjan tarinoista kerrotaan ihmisten kautta. Ajatuksiaan ja muistojaan kertoo osa niistä henkilöistä, jotka ovat tehneet fyysisesti ja henkisesti vaativaa työtään pinnan alla.

– Vuosikymmenten sitkeä edunvalvonta on tuottanut tulosta: sukeltajien työolosuhteet ja turvallisuus ovat parantuneet merkittävällä tavalla. Myös sukeltajien palkkakehityksen osalta yhdistyksemme on tehnyt paljon työtä, sanoo Suomen Ammattisukeltajien pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Tahko.

Suomen Sukeltajain liitossa oli yhdistystoiminnan alkaessa 19 jäsentä. Parhaimmillaan jäsenmäärä läheni kolmeasataa. Nyt yhdistyksessä on maksavia jäseniä enää alle kymmenen.

– Verokirjasukeltajia ei enää palkata, vaan sukellusyritykset hoitavat urakat. Sukellustöitä kuitenkin riittää edelleen, sillat vanhenevat, patoja pitää korjata ja satamia rakennetaan. Ammattisukeltaminen jatkuu, mutta yhdistyksemme kunniakas tie on päätepisteessään. Olemme kuitenkin edellisille sukeltajasukupolville velkaa sen, että yhdistyksen pitkä ja kunniakas historia kirjoitettiin talteen, Tahko toteaa.

– Yhdistyksemme on aina ollut taisteluhenkinen. Taisteluhenkemme on kuitenkin aina kohdistunut oman ammattiryhmämme edunvalvontaan, politiikasta olemme halunneet pysyä erossa. Jäsenkuntaa ovat kiinnostaneet palkkaeurot ja työehdot, eivät puolueohjelmat, Tahko korostaa.

Kirjaa voi tilata suoraan täältä:

Anne Pentti, p. 044 774 9179, anne@fandonia.fi