Rakentaja haluaa pylvästaloon

Rakentajilla on valinnan varaa parhaillaan menossa olevassa eduskuntavaalien ennakkoäänestyksessä. Ehdolle on nimittäin asettautunut ainakin 15 rakentajaa tai rakentajataustaista palkansaajaa eri puolueissa.

Eniten rakentajia on ehdolla Vasemmistoliiton riveissä, kaikkiaan 9 kappaletta. SDP:n listoilla on kolme rakentajataustaista ehdokasta, kommunistien listoilta pyrkii kaksi rakentajataustaista ja Perussuomalaisten ehdokkaana on yksi rakentaja. .

Oulun vaalipiiristä yrittävät Vasemmistoliiton listalta eduskuntaan Pinja Toivonen Sotkamosta ja Veli Paasimaa Muhokselta.

Uudesta suuresta Savo-Karjalan vaalipiiristä mielivät Arkadian mäelle Vasemmistoliiton ja Varkauden Matti Semi ja Petteri Tahvanainen Uimaharjusta. Samassa vaalipiirissä on ehdolla myös Perussuomalaisten Jani Kolehmainen.

Keski-Suomessa on ehdolle asettautunut vahva  jyväskyläläinen ammattiyhdistysvaikuttaja Ari Harlamow, hänkin Vasemmistoliiton riveissä.

Kaakkois-Suomen vaalipiirissä on suorastaan tunkua rakentajista, kun ehdolla ovat SDP:n Jarkko Harjumaaskola, Vasemmistoliiton hirvensalmelainen edustaja Mikko Ollikainen ja kaksi Suomen kommunistisen puolueen ja Rakennusliiton veteraania eli vantaalainen Mauri Perä ja Mäntyharjulla vaikuttava Ano Väisänen.

Hämeen vaalipiiristä Arkadian mäelle pyrkii LV putkiasentaja Seppo Rantanen Hollolasta Vasemmistoliiton listalla.

Uudeltamaalta on eduskuntaan pyrkimässä Vasemmistoliiton listoilta pääluottamusmies Jari Jääskeläinen Vantaalta sekä SDP:n listalta  kirvesmiehet Mikko Merelä ja Mika Tallgren.

Pohjois-Hämeestä kansanedustajan valtakirjaa tavoittelee osasto kympin ja Tampereen kunnallispolitiikan vahva vaikuttaja Kalle Hyötynen.