Jopa lakeuksien rakentajilta katosivat työt

Pohjanmaan lakeuksien rakentajilta ovat kadonneet rakennustyöt nopeammin kuin muualta Suomesta. Rakentajien työttömyyskassan viimeisimpien tietojen mukaan Pohjanmaan rakentajien työttömyys on lisääntynyt vuodessa peräti 5,3 % . Pohjanmaan rakentajista oli helmikuussa työttömänä 25,7 %.
Tavallisesti hieman muita helpommalla työttömyydellä selvinnyt Pohjanmaa ylitti nyt jopa valtakunnallisen keskiarvo, joka oli helmikuussa 24,2 %. Näin helmikuussa sai ansiosidonnaista päivärahaa 13640 rakentajaa. Tässä on lisäystä edelliskuukauteen 1,9 % ja edellisvuotiseen 1,6 %.
Eniten ansiosidonnaiseen jouduttiin turvautumaan Kainuussa, jonka työttömyys kipusi 39,9 prosenttiin. Kainuu on kuitenkin poikkeus muun maan tilanteesta siinä, että siellä työttömyys laski edellisvuotiseen verrattuna 1,7 prosenttiyksikköä. Sama tilanne oli vain Lapissa, jossa lasku oli 0,6 prosenttiyksikköä vuoteen 2014 verrattuna.
Pohjanmaan työttömyyden nopeaa nousua selittää se, että rakentajien työt etelässä ovat vähentyneet. Pienet ja keskisuuret pohjalaisfirmat urakoivat nimittäin paljon Etelä-Suomen työmailla.
Lukumääräisesti eniten työttömiä rakentajia on Itä-Suomessa, jossa päivärahaa sai 2199 kassan jäsentä.
Alle 20 prosentin työttömyyteen päästiin helmikuussa vain Uudellamaalla , jossa työtä haki 15,9 % kassan jäsenistä. Tässä on nousua tammikuuhun 1,7 %, mutta edellisvuoteen vain 0,2 %.