Kuntien tonttipihtaus estää rakentamisen

Vuokra-asuntorakentaminen
Vuokra-asuntoja voitaisiin rakentaa helposti nykyistä enemmän, jos poliitikot suostuisivat kaavoittamaan tontteja.

Rakennusliitto ja yleishyödylliset vuokra-asuntojen rakennuttajat kiistävät väitteen, ettei valtion ARA-laina kiinnosta muita, pienempiä vuokra-asuntojen rakennuttajia kuin kuntia. Näiden mukaan laina ja rakentaminen kiinnostavat, vain tontit puuttuvat.

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi ampuu alas Helsingin kaupungin asunto-osaston osastopäällikön Markki Leijon väitteen Yle Uutisten haastattelussa, että ”vuokra-asuntotuotannon yhteinen missio on kadonnut” tai että tuettu rakentaminen olisi jäänyt kuntien harteille.

Harjuniemen mukaan sellaiset yleishyödylliset rakennuttajat kuin Kruunuasunnot, A-kruunu ja Y-säätiö olisivat valmiita tuottamaan lisää ARA-lainoitettuja vuokra-asuntoja pääkaupunkiseudulle, jos kunnilta vain liikenisi näiden käyttöön tontteja.

Harjuniemi valittiin juuri Y-säätiön hallituksen johtoon. Säätiö on perinteisesti rakennuttanut asuntoja nuorille ja vähävaraisille. Säätiöllä on 6796 asuntoa 52 kaupungissa tai kunnassa ihmisille, joiden on vaikea löytää asuntoa.

Harjuniemen arvio nykytilanteesta on, että esimerkiksi Helsingissä kaupungin oma Helsingin kaupungin asunnot rakentaa tonttinsa mieluummin itse tai myy niitä markkinahintaan parhaan tuoton vuoksi. Vantaalta tontteja saa helpommalla.

Y-säätiön toimitusjohtaja Juha Kaakinen puolestaan muistuttaa, että tonttien kaavoitus on poliitikoista kiinni.

-Luonnollisesti kovan rahan tuotantoon tarkoitetuista tonteista kunnat saavat myös enemmän maanmyyntituloja. Se on varmaan se yksi tekijä siinä miksi näitä ARA-tontteja kaavoitetaan vain se määrätty 20 prosenttia, joka tarpeeseen nähden on aivan riittämätön, Kaakinen sanoo.

Harjuniemi epäilee, että kyseessä saattaa olla myös ennakkoluulo Y-säätiön kaltaista toimijaa kohtaan. Y-säätiö on tullut tunnetuksi erityisryhmien vuokra-asuntojen rakentajana.

Y-säätiön toimitusjohtaja kuitenkin kertoo, että säätiöllä on resurssit ryhtyä rakentamaan myös kohtuuhintaisia asuntoja esimerkiksi pääkaupunkiseudulle muuttaville työssäkäyville pienituloisille.

– Tällä hetkellä tilanne on se, että meillä olisi vakaa aikomus ja pyrkimys rakennuttaa yli 2000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulle. Mutta tonttitilanne on huono. Tällä hetkellä meillä on Helsingissä menossa yksi hanke, jossa me olemme erään kumppanin kanssa ja sitten Vantaalla on suunnitteluvaiheessa täydennysrakentamishanke. Vuotuinen tuotantotavoite on 300-400 vuokra-asuntoa, todellinen määrä on uudistuotannon osalta lähempänä sataa, Kaakinen toteaa.

Kaakisen mukaan Y-säätiön pyrkimys tavallisten korkotuettujen vuokra-asuntojen rakentamiseen on kaikkien pääkaupunkiseudun kuntien tiedossa ja kaikilta kunnilta säätiö on myös hakenut tontteja.

Tilanne on kestämätön, koska pääkaupunkiseudun väkiluku kasvaa jatkuvasti.