Epäselvä asuntopolitiikka lisää työttömyyttä

Pitkään jatkunut epäselvä tilanne asuntopolitiikassa on lisännyt Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mukaan merkittävästi rakentajien työttömyyttä.

”Huhtikuussa rakentajien työttömyys nousi edelleen. Normaalisti työttömyysluvut alkavat sulaa viimeistään huhtikuussa.”

Huhtikuussa Rakennusalan kassassa oli 13012 työtöntä eli 22,1 % kassan jäsenistä.

Maaliskuussa prosentti oli sama, mutta työttömiä muutama kymmenen vähemmän.

Merkittävä syy rakentajien työttömyyden tämänvuotisiin huippulukemiin on Harjuniemen mielestä epäselvyys siitä, miten ja millaisilla ehdoilla valtion tukemia vuokra-asuntoja rakennetaan.

”Nyt niitä ei rakenneta lainkaan, kun odotellaan ohjeita esim. uuden 20 vuoden lainan ehdoista. ” Harjuniemen mielestä asuntopolitiikan uusia ratkaisuja etsittäessä on hukattu aikaa ja mahdollisuuksia jo liikaa.

”Hallitus päätti pääomittaa Kruunuasuntoja 30 miljoonalla eurolla. Tällä rahalla Kruunuasunnot vasta korjaa hieman tasettaan. Merkittävää asuntorakennuttajaa siitä ei voi tulla vuosiin. On toki hyvä, että toimijoita tulee, koska savottaa riittää. Mutta asuntopolitiikan perusongelma on se, että asuntotuotanto kokonaisuudessaan on liian vähäistä.”

Harjuniemen mukaan hallituksen yhteisöveroratkaisun miljardista osan olisi voinut käyttää työllistämiseen eli väylänpitoon ja homekoulujen remontointiin.

”Tiet rapautuvat perunapelloiksi ja asfalttimiehistä yli 60 % odottaa töitä kotona”, tiivisti Harjuniemi puhuessaan Haapavedellä, jossa vietettiin ammattiosaston 60 -vuotisjuhlia.

tilannekatsaus koko maa

Tilannekatsaus toimialoittain