Rakentajien palkat nousevat huhtikuun alussa 1,9 %

Rakennusalojen palkat nousevat huhtikuun alusta lähtien 1,9 %.

Nyt tuleva korotus sovittiin vuoden 2012 työehtosopimusneuvotteluissa. Korotus koskee kaikkia rakennusalojen työehtosopimuksia. Tuntipalkkojen lisäksi myös kesken olevien urakoiden palkkoja korotetaan 1,9 % tunnilta urakan jäljellä olevassa osassa.

Rakennusaloilla on voimassa kaksivuotiset työehtosopimukset, jotka sisältävät eräitä tänä vuonna voimaan tulevia tai tulleita parannuksia.  Tämän vuoden alussa mm. talonrakennuksen ja maalauksen matkakorvausten mittaaminen säteellä loppui. Sen mukaan 1.1.2013 lähtien asunnon ja työpaikan välinen matka on voitu mitata yleisen liikenteen käytössä olevaa reittiä myöten. 1.9.2013 alkaen myös sairaus- ja tapaturma-ajalta maksetusta palkasta alkaa kertyä lomarahaa.

Rakennusliitto ei ole mukana raamisopimuksessa. Rakennusalojen työehtosopimukset päättyvät 28.2.2014.

Rakennusliitto on ilmoittanut jo aiemmin, että se on valmis liittokohtaisiin sopimuksiin myös seuraavalla kierroksella. Liiton valtuuston mukaan liittokohtaisilla voidaan ratkaista alakohtaisia asioita. Sen sijaan nollaratkaisuun rakentajat eivät tule valtuuston mukaan suostumaan.

Katso tarkemmat tiedot sopimuksista:

Asfalttiala

Lattianpäällystysala