Hemsida - Rakennusliitto

Byggnadsförbundet (Rakennusliitto)

Gå med i förbundet

Featured image

Yrkesverksamma inom byggbranschen hör till Byggnadsförbundet

Byggnadsförbundets styrka ligger i dess medlemmar och i att branschen har organiserat sig väl. Medlemmen är den viktigaste resursen i förbundets verksamhet. Medlemmen kan påverka alla frågor som rör byggarbetare på arbetsplatsen och i fackavdelningen. Alla medlemmar i förbundet hör till Byggbranschens arbetslöshetskassa. Kassan betalar inkomstrelaterad dagpenning vid arbetslöshet till byggare.

Intressebevakningen på arbetsplatser är en viktig del av förbundets verksamhet. Byggnadsförbundet har genom kollektivavtal kommit överens med arbetsgivarförbunden om minimivillkor enligt vilka arbetet inom byggbranschen utförs. I kollektivavtalen fastställs bl.a. branschens löner, arbetstider, semesterersättningar, semestrarnas längd, arbetstidsförkortning, söckenhelgersättningar och lön under sjukfrånvaro.

Gå med i förbundet

• FFC: Så var det avtalat

FFC har lanserat kampanjen Så var det avtalat.

• Utbildning för förtroendemän och alla medlemmar år 2022

Det finns olika kurset bode för förtroendemän och alla medlemmar.

• Vi är många – vi är facket! FFC:s svenska seminarium 20.-21.11.2021

En kurs för medlemmar inom de olika FFC-förbunden.
    Hur kan vi som medlemmar göra facket starkare? Hur bevakar vi bäst våra intressen i arbetslivet?

• Avoin työttömyyskassa är en storkassa med 190 000 medlemmar – A-kassan inleder sin verksamhet vid årsskiftet

Vid sina möten i tisdags beslutade Industrins arbetslöshetskassa och Byggbranschens arbetslöshetskassa att fusioneras till Avoin työttömyyskassa. Arbetslöshetskassan Finka fastställde fusionsbeslutet för sin del redan i april.

• Anmäl dig till FFC:s svenskspråkiga webbinarier

FFC:s tvärfackliga kurser, som brukar hållas i Österbotten och södra Finland i mars, ersätts i år av en serie kortare webbinarier på vardagskvällar klockan 18–19.

• Information om coronaviruset för byggare

Spridningen av coronaviruset har en betydande inverkan på byggarnas arbete och familjeliv. I detta nyhetsinslag hittar du den viktigaste informationen.