Go back

Strejk 2 februari 2018 kl 00:00-24.00

Byggarna avbryter sitt arbete på fredagen den 2 februari 2018 kl. 00.00. Strejken fortsätter till fredag kl. 24.00 och pågår alltså ett helt dygn. Strejken omfattar förbundets alla avtalsbranscher med undantag för sådan processindustri inom byggnadsproduktindustrin där man skulle behöva inleda en nedtagning av produktionen redan innan strejken börjar.
Vid oklara fall kan du be förtroendemannen på din arbetsplats om råd eller ringa till Byggnadsförbundets medlemsservicetelefon (020 690 232) till det normala samtalspriset.
Det handlar om en politisk arbetskonflikt som utlysts av fackförbundet och som enligt lag inte kan leda till några påföljder för de arbetstagare som deltar.
Den stora manifestation som FFC ordnar mot nedskärningar av arbetslöshetsskyddet inleds på Senatstorget kl. 11.00 samma dag.
Strejk?
En strejk är ett normalt redskap som hör till det västerländska samhället. Den har använts och används fortfarande flitigt i västerländska demokratier. I Finland sprider man nu vilseledande information om att det skulle vara på något sätt tvivelaktigt eller till och med förbjudet att strejka.
Medborgarna i Finland har rätt att försvara sina rättigheter även genom stridsåtgärder. Var och en som arbetar inom byggnadsbranscherna kan utan påföljder ansluta sig till en politisk arbetskonflikt som utlysts av fackförbundet. Om något är oklart kan medlemmar och mera erfarna fackförbundsaktiva ge råd till de yngre eller vildare.
Varför strejkar man?
Med strejken protesterar Byggnadsförbundet likt FCC:s andra förbund mot den aktiveringsmodell i arbetslöshetsskyddet som trädde i kraft i början av året. Samtidigt kräver byggarna att förberedelsen av aktiveringsmodell två ska stoppas.

Manifestationen mot aktiveringsmodellen – När, var, hur och varför?