Työturvallisuus alkaa koulusta

Rakentaja-lehti 10.11.2021

Kokeneet rakentajat järjestivät Vantaan Varia -ammattioppilaitoksen oppilaille työturvallisuuspäivän.

Jari Jääskeläinen esittelee opiskelijoille moottorisahoja.

Vantaan Variassa on jo pitkät perinteet yhteistyötapahtumista Rakennusliiton aktiivien ja Rakennusteollisuus RT ry:n kanssa. Ensimmäisen vuoden rakennusalan opiskelijoille suunnattu työturvallisuuspäivä jäi viime vuonna järjestämättä koronan takia, mutta tänä vuonna yli 80 oppilasta pääsi kiertämään eriaiheisilla rasteilla Varian pihalla, luokissa ja työsaleissa.

Rasteja järjestivät muun muassa YIT:n, Skanskan, Hartelan jaPeabin luottamusmiehet sekä alan yritykset kuten Bosch, Würth, Hilti ja Dino. Rasteilla käynnistettiin moottorisahaa, roikuttiin valjaissa, ohjattiin henkilönostinta, lyötiin nauloja ja tutustuttiin tikkaisiin, pukkeihin ja alumiinitelineisiin. Jokaiselta rastilta sai hyväksytystä suorituksesta leiman vihkoon.

Työturvallisuuspäivän ja kouluyhteistyön pitkäaikainen puuhamies, Rakennusliiton hallituksen jäsen ja YIT Rakennus oy:n pääkaupunkiseudun luottamusmies Jari Jääskeläinen ohjeisti nuoria ulkoteltassa moottorisahan turvallisesta käytöstä.

– Hirveän hyvä fiilis. Noin 80 oppilasta on osallistunut rasteille, mikä on ihan hyvä lukumäärä. Yksi ongelma on ollut; tänä vuonna mukana on talonrakentajien lisäksi maalareita, eikä heillä ole normaalivarustuksessa kuulosuojaimia. Oppilaitoksen olisi pitänyt järjestää ne kuten muutkin turvavälineet, Jääskeläinen totesi.

Moottorisaha-rastilla oppilaat kuuntelevat hiirenhiljaa, kun Jääskeläinen puhuu sahoista, työvälinekorvauksista ja verovähennyksistä. Uskalsiko kukaan kysyä mitään?

– Eipä juuri, mutta yksi oppilas kysyi töitä. Hän olisi kiinnostunut tulemaan YIT:lle oppisopimukselle. Sanoin, että en voi luvata mitään, mutta selvitän asian. Hienoa aktiivisuutta, Jääskeläinen kertoi.

Valjaat kuntoon

Putoamiset ovat pahimpia tapaturmia, mitä rakennustyömailla voi tapahtua. Vaikka niiltä suojaudutaan kaiteilla ja muilla järjestelyillä, myös henkilökohtaisten putoamissuojainten käyttö on tärkeää. Ja välineitä pitää osata käyttää oikein.

Janne Gren tarkistaa opiskelijan valjaat.

Valjasrastilla päivysti Skanska Talonrakennus Oy:n alueyksikön pääluottamusmies Jari Renlund, joka on ollut jo vuosia mukana työturvallisuuspäivien järjestelyissä sekä Vantaalla että Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudassa.

– Vähemmän osallistujia kuin olisin toivonut. Kun koulu ei pakollista, jotkut jättämät tulematta. Tämä olisi kuitenkin turvallinen tapa tutustua hyviin työtapoihin. Se ensimmäinen kerta oikealla työmaalla voi olla aika karu, Renlund sanoi.

Renlundin mukaan monien työmaiden työturvallisuusorganisaatio on melko kapea, eikä aikaa kädestä pitäen tapahtuvaan ohjaukseen riitä, vaikka pitäisi.

Hartelan pääluottamusmies ja Rakennusliiton hallituksen jäsen Janne Gren neuvoo opiskelijoita kiristämään valjaat huolellisesti erityisesti reisilenkkien kohdalta.

– Jos putoat, osuu suurin osa painosta reisiremmien varaan.  Jos remmit ovat esimerkiksi kivesten kohdalta huonosti, voi käydä todella pahasti. Kun teette parityöskentelyä valjaiden kanssa, tarkastakaa aina ristiin toisiltanne, että valjaat on kiinnitetty kunnolla, Gren muistutti nuoria rakentajia.

Renlund on tyytyväinen, kun suurin osa nuorista haluasi kokeilla katosta roikkumista.

– Vain pari tyyppiä ei halunnut sotkea vaatteitaan valjaissa.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten

Oula Sinkkonen hilaa opiskelijan ylös.