Järjestönurkkaus

JärjestönurkkausRakennusliitto tiedottaa Järjestönurkkauksessa ajankohtaisia asioista ja tapahtumista, joilla on vaikutusta myös ammattiosastojen toimintaan.
Päivitetty 14.1.2019

Vaalien kevät alkaa omilla liittokokousedustajien vaaleilla!

Rakennusliitto ry:n ylin päätöksentekoelin, sääntömääräinen liittokokous, järjestetään Helsingin Katajanokalla Marina Congress Centerissä toukokuun viimeisenä viikonloppuna.

• Edustajat liittokokoukseen valitaan 25.2.-10.3.2019 käytävillä vaaleilla.
  • Äänioikeutettuja ovat kaikki ne jäsenet, joiden jäsenyys on alkanut ennen 25.11.2018.
  • Vaalimateriaali äänioikeutetuille kolahtaa postiluukusta maanantaihin 25.2.2019 mennessä.
  • Liittokokoukseen valitut edustajat tuovat sen kuuluisan ”kentän äänen” päätöksentekoon.
  • Kokouspuheenvuorot ja –keskustelut sekä niiden pohjalta tehdyt päätökset ja valinnat ohjaavat alkavan liittokokouskauden toimintaa.
  • Äänestämällä Sinulla on mahdollisuus olla myötävaikuttamassa mielestäsi oikean henkilön pääsyä liittokokoukseen.
  • Teknisesti äänestäminen on tehty varsin vaivattomaksi. Yksinkertaisinta äänestäminen on sähköisesti. Tarvitset vain nettiyhteyden. Kirjaudut äänestämään liiton kotisivujen kautta.  Vaihtoehtoisesti voi äänestää kirjeitse. Sähköisesti annettu ääni on ensisijainen, joten tuplaäänestys ei ole mahdollista.
  • Vaalisalaisuus on turvattu; jäsennumerolle sähköisesti luotu pin-koodi on ainoastaan vaalipalvelutuottaja Post Nord Strålforsin tiedossa.
  • Vaalien alustava tulos julkaistaan lauantaina 16.3.2019.
  • Kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan tukku laadukkaita palkintoja. Valtakunnallisten arvontojen lisäksi myös jäsenyhdistykset ovat tehneet päätöksiä äänestäneiden kesken suoritettavista arvonnoista.

Myöhemmin keväällä käydään kahdet edunvalvonnan kannalta erittäin tärkeät yhteiskunnalliset vaalit; eduskuntavaalit ja EU-vaalit.

Lue järjestöpäällikön blogikirjoitus vaalien kevääseen liittyen

Rakennusliiton liittokokoussivusto

Liittokokoukseen liittyviä asioita, aikatauluja ja lomakkeita päivitetään erilliselle liittokokoussivustolle syksyn ja kevään mittaan yli kokouksen.
Sivuston osoite on: https://liittokokous.rakennusliitto.net/

***************

Ammattiosastojen kevätkokoukset

Kevätkokoukset pidetään sääntöjen mukaisesti maaliskuun loppuun mennessä.
Kevätkokouksen asiat ja mallityöjärjestys

Työntekijäedustajavalinnat
on oltava kunnossa

• Työntekijöiden edustajat on valittu kaikkiin alalla vakiintuneesti toimiviin yrityksiin.
  • Hoidetaan valinnat kuntoon myös kaikkiin talonrakennusalan työkohteisiin, joihin työturvallisuuslaki edellyttää valitsemaan kohdekohtaisen työsuojeluvaltuutetun (>10 työntekijää tai useampi kuin yksi urakoitsija). Valittu työsuojeluvaltuutettu nimetään samalla työkohteen yhteysmieheksi.

Valintalomakkeen toimintaohjeineen löydät täältä. Lomakkeen täyttäminen ja palauttaminen on erittäin tärkeää heti valintojen jälkeen!

Koulutustarjontaa luottamustehtävissä toimiville

Liiton tapahtumakalenteri

Rakennusliiton ammattiosastot ja niiden kotisivulinkit

Rakennusliiton jäsenyys on
osa ammattilaisuutta

• Käydään alan työyhteisöissä avointa keskustelua järjestäytymisen ja työsuhteen vähimmäisehtojen merkityksestä. Tähän keskusteluun tulee ottaa mukaan myös aliurakointi- ja vuokrafirmojen työntekijät.
  • Keskustelua on hyvä jatkaa myös yhteiskunnallisesta osallistumisesta/vaikuttamisesta.  – Eikö sillä todellakaan ole väliä, mihin suuntaan 100-vuotiasta Suomea ollaan ohjaamassa?
  • Järjestäytyminen on entistäkin helpompaa, koska sen voi tehdä nyt ilman paperilomakkeita, jopa älypuhelimella sähköisesti suoraan liiton järjestelmään. Hakemuksen täyttänyt henkilö saa järjestelmästä tarvittavat vahvistusviestit omaan sähköpostiosoitteeseensa. Jos vahvistusta ei tule, kannattaa sähköpostin roskapostikansio aina tarkistaa kaiken varalle.

Taustatukea, perehdytystä ja
kursseja luottamushenkilöille

• Yritys- ja työkohdetason luottamushenkilöt saavat tarvitsemansa taustatuen oman työyhteisön muilta järjestäytyneiltä työntekijöiltä sekä ammattiosastoltaan.
  • Luottamushenkilöt saavat viipymättä liiton aluetoimitsijalta henkilökohtaisen perehdytyksen tehtäväänsä.
  • Aluetoimistot järjestävät säännöllisesti iltapäivän mittaisia perehdytys/tiedotus/koulutustilaisuuksia ajankohtaisista teemoista luottamushenkilöille.
  • Työntekijöiden edustajilla on oikeus osallistua tehtävänsä edellyttämään koulutukseen työajalla ja täydellä palkalla. Liitto järjestää säännöllisesti koulutusta luottamushenkilöille.
  • Liiton henkilökunta niin alueilla kuin keskustoimistossakin on jäsenten, erityisesti luottamustehtäviä hoitavien jäsenten, tukena.