Telinetorstai-toimintapäivä esiin naftaliinista

Rakennusliitto oli menneinä vuosina aktiivisesti luomassa ja toteuttamassa Telinetorstai-toimintapäivää. Päivän toteuttamiseen osallistuivat tuolloin mm. Rakennusteollisuus RT, Ammattiliitto Pro, Työturvallisuuskeskus, valvova työsuojeluviranomainen ja tietysti itse rakennusalan yritykset.

Telintorstai-toimintapäivä syntyi aikaan ja tarpeeseen, jolloin telineiden rakentaminen ei ollut ammattimaisten telineyritysten ja telineasentajien käsissä tehtävää työtä. Jokainen rakennusalan aselajitoimija rakenteli telineitä omista lähtökohdistaan ja omalla osaamisellaan. Työtasot, telinekaiteistus, käytönaikainen kunnossapito ja jalkalistat olivat mitä olivat. Putoamistapaturmia sattui telineiden pystytyksessä, purussa ja telineiden käytön aikana.

Telinetorstai-kampanjaan tehtiin siihen aikaan selkeitä käytännön tsekkilistoja, joilla voitiin havainnoida telineiden kuntoa toimintapäivänä ja myöhemminkin. Sosiaalitilojen seinille levitettiin infolennäkkejä. Keskeistä oli, että Telinetorstai-toimintapäivään osallistuvat tahot tekivät telineisiin liittyviä tarkastuksia. Pyrittiin myös saamaan työmaita miettimään ja omatoimisesti tarkastelemaan telinetyön turvallisuutta. Myöhemmin Telinetorstai-toimintapäivä kiinnitti huomiota laajemminkin putoamisturvallisuuden parantamiseen.

Ajan saatossa kävi niin, ettei keväisen Telinetorstai-toimintapäivän järjestämiseen saatu oikein enää mukanaolijoista innostunutta boostia. Telinetorstai-toimintapäivä tuntui täyttäneen sille asetetun tehtävän. Työmaiden osallistuminen siirtyi toimintapäivästä jatkuvaksi putoamisturvallisuutta parantavaksi toiminnaksi kentälle, kuten sen kuuluukin olla.

Telineisiin ja sääsuojiin liittyvä käytönaikainen turvallisuus on ollut kuitenkin menneinä vuosina ja viime aikoina esillä valtakunnan uutisissa. Uutisointi telineiden osalta ei ole ollut aina sangen mairittelevaa rakentamisen toimialoille. Telineitä on romahtanut ja sääsuojia rakennuksien päältä lyhistynyt kasaan kovatuulisina päivinä.

Pitäisikö palata takaisin juurille ja viritellä Telinetorstai-toimintapäivä uudelleen järjestettäväksi työmailla ja rakennusalojen yrityksissä? Kiinnitettäisiin jälleen tehostetusti huomiota telineturvallisuuteen ja korkealla työskentelyn turvallisuuteen.

Kyllä, Telinetorstai-toimintapäivä 2024 järjestetään torstaina 18.4. Vie päivä kalenteriin ja ole mukana mestalla toimintapäivässä. Telinetorstaita ovat nyt tekemässä Rakennusliitto, Rakennusteollisuus RT ja Työturvallisuuskeskuksen Rakennusalojen työalatoimikunta. Valmistelemme toimintapäivään muun muassa käytännönläheisen tukimateriaalin, jonka avulla työmaalla voi helposti järjestää keskustelevan turvavartin telineturvallisuuden tärkeydestä.

Kannustamme yrityksiä ja työmaita luomaan avoimen ja keskustelevan ilmapiirin, jossa kukin voi tuoda vapaasti esille havaitsemansa työturvallisuuspuutteet, myös telineisiin liittyvät. Turvallisen työympäristön luominen onnistuu kaikkein parhaiten eri henkilöstöryhmien välisellä hyvällä yhteistyöllä.

Milloin sinä muuten teit töitä oikein valituilta, hyviltä ja turvallisilta telineiltä?

Hyvää joulua ja turvallista uutta vuotta!