Hakaniemen lordit

Ay-liikettä lyödään julkisuudessa kuin vierasta sikaa. Kaikki ongelmat ovat nykyään ammattiliittojen syytä. Erityisen pahoja ovat liittojen johtajat, Hakaniemen lordit, jotka estävät yrityskohtaisen sopimisen ja vielä saavat hyvää palkkaakin. Siitä huolimatta, jostain kummallisesta syystä, yli 2 miljoonaa palkansaajaa kuuluu edelleen ammattiliittoihin.
Miksi emme halua täysin vapaata yrityskohtaista palkoista ja työehdoista sopimista? Miksi puolustamme yleissitovuusjärjestelmää? Yksinkertaisesti siksi, ettemme halua työehtohuutokauppaa. Yleissitovat työehtosopimukset takaavat työntekijöille palkkojen ja työehtojen minimitason. Tuo minimitaso ei muuten päätä huimaa, vaikka toistakin väitetään.
Yli 100 vuotta sitten työntekijät järjestäytyivät, koska yhdessä on enemmän kuin yksin. Jos joku nyt kuvittelee, että yksittäiset työntekijät ovat tasavertaisia kumppaneita neuvottelemaan työehdoistaan työnantajien kanssa ilman työehtosopimusten minimiturvaa, niin harhainen on käsitys reaalimaailmasta.
Kun vaaditaan enemmän yrityskohtaista tai paikallista sopimista, halutaan oikeasti laillista oikeutta alittaa työehtosopimusten minimiehdot. Tätä ei ymmärrettävistä syistä haluta sanoa ääneen.
Vapaus järjestäytyä koskee myös työnantajia. Järjestäytymällä työnantajaliittoon yritys saa oikeuden sopia paikallisesti. Kaupan päälle tulee vielä työrauha työehtosopimukseen kohdistuvissa asioissa.
En vastusta paikallisen sopimisen ulottamista myös työnantajaliittoihin kuulumattomiin villeihin yrityksiin. Pelisäännöt vain tulee olla samat kuin muillakin: TES takaa perälaudan ja sopijakumppani on pääsääntöisesti luottamusmies.
Työntekijät haluavat heille palkkaa maksavan yrityksen menestyvän. Menestymiseen tarvitaan sitoutuneita, työhönsä motivoituneita työntekijöitä. Voisiko asiaa lähestyä tästä näkökulmasta jatkuvan purnaamisen sijaan?
Työelämässä, kuten muussakin elämässä pätee sama kirjoittamaton sääntö: kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.
Kyllä Hakaniemen lorditkin haluavat yritysten menestyvän. Reilut, tasavertaiset pelisäännöt ja työntekijät mukaan kehittämään yritysten toimintaa niin hyvä tulee.

Kimmo Palonen
varapuheenjohtaja