Raksanuoret eivät ole pilalla

Rakentaja-lehti 13.3.2020

Jututin tämän lehden teemaa varten Raksanuorten mediakurssille osallistuneita nuoria rakentajia. Kysyin heiltä, minkälaisista asioista he kaipaavat tietoa lehdeltä ja Rakennusliitolta. Odotin varmaankin jotain ihmeellisen trendikästä ja käsittämättömän siistiä, jota tällainen keski-ikäinen tietotyöläinen ei osaisi edes toteuttaa. Vastaukset yllättivät.

Nuoria huolettavat ihan samat asiat kuin vanhempiakin rakentajia; eläkeasiat, verotus, työllisyys ja työttömyys. Kiinnostuksenkohteissakin on paljon samaa: koulutukset, liiton tapahtumat ja työturvallisuusasiat. Kuulosti siltä, että me emme voi viestiä liikaa. Tiedontarve on valtava.

Moni eläkekysymystä kommentoinneista ajatteli, että he pääsevät eläkkeelle vasta seitsemänkymppisenä, jos mitään eläkkeitä edes siinä vaiheessa maksetaan. Rakentajan sivulla 22 Työeläkevakuuttajat TELA:n erityisasiantuntija rauhoittelee pahimpia pelkoja; Suomen eläkejärjestelmä on kansainvälisessä vertailussa parhaimmiston joukossa.

Toki tuleviin eläkkeisiin liittyy riskitekijöitä, jos Suomen syntyvyys pysyy alhaisena ja yhä pienempi työssäkäyvien joukko maksaa yhä suuremman joukon eläkkeet, joten nuorten huoli ei ole täysin perusteeton. Kun tähän yhdistetään vielä se, etteivät nuoret välttämättä työllisty heti perinteisiin työsuhteisiin, voi tulevaisuus tuntua joskus epävarmalta.

Onneksi tulevaisuus ei kaikilta osin näytä niin synkältä. Digitaalisuus hiipii työmaille pikkuhiljaa, mutta varmasti. Siitä saattaa löytyä viisastenkivi ratkaisemaan rakennusalan tuottavuusongelmia. Nuorille erilaiset digivehkeet ovat kuin oman ruumiin jatke. He osaavat käyttää niitä ja he myös haluavat hyödyntää niitä. Työmailta löytyy varmasti töitä sellaisille tekijöille, joilla pysyy kädessä sekä akkuruuvinväännin että tabletti.

Vanhempien rakentajien velvollisuus on ottaa nuoret avosylin vastaan työmailla. Hiljainen tieto ja oppi siirtyy parhaiten työntekijältä toiselle. Kukaan ei ole valmis suoraan koulunpenkiltä, vaan työmaan tavoille oppiminen vaatii koko rakentajien yhteisöä.

Johanna Hellsten, päätoimittaja