Rakennusalan työttömyys jatkaa nousuaan

Rakennuskassan jäsenistä oli työttömänä lokakuun lopussa 12,8 prosenttia.

Jukka Nissinen

Rakennusalan työttömyyskassan jäsenistä ansiopäivärahaa sai lokakuun lopulla yli 5 750 henkeä. Viime vuoden lokakuuhun verrattuna työttömien määrä on 45 prosenttia korkeampi. Rakennuskassa ennustaa työttömyyden kasvavan vielä tänä syksynä, mutta varsinaista rakennusalan työllisyyden romahdusta ei ole näköpiirissä.

Tällä hetkellä alle 10 prosentin työttömyyslukuihin päästään vain Uudellamaalla. Pahin rakennusalan työttömyys on  Lapissa, jossa työttömänä on 16,4 prosenttia Rakennuskassan jäsenistä.

Työttömyyskassan kehityspäällikkö Jere Ketola osallistui viime viikolla Consolis Parman Forssan tehtailla yt-neuvottelujen jälkeen pidettyyn tiedotustilaisuuteen.

– Tunnelma oli typertynyt. Paikalla oli sekä irtisanottuja että lomautettuja Rakennusliiton jäseniä. Tilanne veti kaikki hiljaiseksi, Ketola kuvaa.

Rakennusalan työttömyyskassan henkilöstö osallistuu mahdollisuuksien mukaan isojen työpaikkojen infotilaisuuksiin.

– Haluamme tukea jäseniämme isojen lomautusten ja irtisanomisten sattuessa. Se on kaikkien etu, että saamme kerralla kaikkien työntekijöiden työttömyysturvaan liittyvät paperit kerralla kuntoon, Ketola toteaa.

– Jos saamme työttömyyskassalle ennakkotietoa tulevista lomautuksista, pystymme suunnittelemaan omaa työskentelyämme paremmin.

Uutista päivitetty 3.11.2020 kello 16.30 Jere Ketolan haastattelulla.