Rakennuskassa käsittelee hakemukset nopeasti

Rakennusalan työttömyys on yli 40 prosenttia korkeammalla viime vuoden heinäkuuhun verrattuna. Rakennuskassassa käsittelyjonon pituus on 3 päivää.

Jukka Nissinen

Rakennuskassan jäsenistä 31. heinäkuuta oli työttömänä 5 580 henkeä. Työttömyysaste on 12,2 prosenttia, mikä merkitsee lähes 44 prosentin nousua viime heinäkuun tilanteesta.

Pahimmat työttömyysalueet ovat Kainuu 17 prosentin ja Lappi 16,7 prosentin lukemilla. Ainoastaan Uudellamaalla ja Pohjanmaalla työttömyysluvut pysyivät alle 10 prosentissa.

– Työttömyyden nousu oli odotettavissa koronapandemian takia. Työttömyyslukuja voi hieman vetää alaspäin se, että osa lomautetuista on vielä kesälomalla. Näemme vasta elo-syyskuussa mihin työttömyysluvut nousevat, työttömyyskassan johtaja Jan Peltonen toteaa.

Työttömyyden kehityksen ennustaminen ei ole helpottunut yhtään, sillä esimerkiksi työnantajien keskusjärjestö EK:n suhdannebarometrin mukaan jotkin rakennusalan yritykset potevat työvoimapulaa. Rakentaminen kärsii muiden alojen taloudellisesta epävarmuudesta.

– Kun ei uskalleta investoida, esimerkiksi linjasaneeraukset voivat jäädä tekemättä taloyhtiöissä, Peltonen muistuttaa.

– Toivottavasti väylä- ja erityisesti raideinvestointeihin saadaan vauhtia. Espoossa se vaikuttaisi heti rakentamiseen.

Kassan tilanne hyvä

Rakennuskassa on pärjännyt kohtuullisesti työttömyyden kasvusta huolimatta. Heikki Turunen on kerännyt 16 suurimman työttömyyskassan uusien työttömyyspäivärahahakemusten käsittelyajat. Rakennuskassan 3 päivän käsittelyaika on lyhyin. Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erkossa voi työttömyyskorvausta joutua odottamaan 75 päivää. Loimaan kassan eli YTK:n käsittelyjono on 49 päivää.

– Tilanne voi huonontua nopeasti, mutta nyt näyttää vielä hyvältä, Jan Peltonen varoittaa.

Tänä vuonna arvioidaan työttömyyskorvausten maksatuksen kohoavan 140 miljoonaan euroon, kun ennakkoon korvausmenot arvioitiin 109 miljoonaksi euroksi.

Mökkikauppa käy ennätystahtiin

Muutamia pieniä myönteisiä merkkejä taloudessa on nähty rakennusalalla. Asuntolainamarkkinat ovat palanneet yllättävän nopeasti lähemmäs normaalia. Asuntolainoja on haettu kesällä paljon, mutta vastaavasti Suomen Pankin tilastot kertovat, että huhtikuussa asuntolainoja neuvoteltiin uudelleen 5,5 miljardin euron edestä, mikä vastaa 5,5 prosentin osuutta asuntolainakannasta. Myös opintolainoja, vapaa-ajanasuntojen lainoja ja kulutusluottoja neuvoteltiin uudelleen ennätyksellinen määrä.

Suomen Pankin mukaan uusia kesämökkilainoja nostettiin kesäkuussa 2020 enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Lisäystä tuli 154 miljoonaa euron edestä, mikä on 64 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Sanna Marinin (sd.) hallitus nostaa korkotuetun asuntotuotannon hyväksymisvaltuutta 340 miljoonalla eurolla. Hallitus arvioi, että summalla saadaan reilut 2 000 ara-asuntoa lisää.

Rakennus- ja sisustuskaupan yhdistyksen RASI ry:n tilastojen mukaan rautakauppojen myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 8 prosenttia.

– Kotitalousvähennystä on leikattu viime vuonna, mutta nyt olisi aika nostaa sen tasoa, RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala ehdottaa.

– Tuki mahdollistaa monille kotien tarpeelliset korjaukset ja pitää osaltaan yllä toimialan aktiivisuutta ja työllisyyttä. Lisäksi kotitalousvähennys toimii osaltaan alan harmaan talouden kitkemisessä.