Työmaat pyörivät koronasta huolimatta

Hygieniaan ja turvaväleihin kiinnitetään huomiota.

Rakennusteollisuus RT ry:n mukaan työt rakennusteollisuudessa jatkuivat vielä huhtikuun puolivälissä koronaepidemiasta ja siihen liittyvistä rajoituksista huolimatta melko normaalisti. RT:n jäsenyrityksilleen tekemän kyselyn mukaan rakennusteollisuudessa kriisin aiheuttamat haitat tuotannolle olivat huhtikuun alkupuolella kohtuullisen lieviä. Useimmissa yrityksistä ei ollut merkittävää pulaa materiaaleista tai työvoimasta.

Rakentajan tekemä soittokierros osoitti samaa; työmaat toimivat vielä huhtikuun ensimmäisellä viikolla melko normaalisti.

Siivouksen taso halutaan säilyttää koronan jälkeenkin

Talonrakennustyömaat pyörivät lähes normaalisti. Töihin tuloa ja taukoja on porrastettu. Työporukkaa on jaettu pienempiin ryhmiin. Joillakin työmailla työt voivat hidastua tai aloitukset myöhentyä ulkomaisten rakennustarvikkeiden saannin pysähtyessä.

Luottamusmiesten mukaan sosiaalitilojen siivousta on lisätty. Tilat siivotaan vähintään 2 kertaa päivässä. Työntekijöitä kannustetaan myös pitämään yhteiset tilat omatoimisesti siistinä. Käsidesiä on tarjolla.

Hartelan pääluottamusmies Janne Gren kuuluu itse riskiryhmään, joten etätyöt ovat pakollisia jo oman terveyden takia.

– Se syö miestä, kun ei pääse tapaamaan joukkuettaan työmailla.

Gren on ehdottanut, että eri ammattiryhmien edustajat jaettaisiin erillisiin ryhmiin.

– Jos esimerkiksi kaikki talotekniikan työntekijät sairastuisivat kerralla, koko työmaa menisi sekaisin.

Pakolliset viiltosuojakäsineet tarjoavat rakennusalalla nyt tuplasuojan.

– Ihminen työntää harvemmin hanskan suuhunsa tai koskettelee kasvojaan.

YIT:n pääluottamusmies Jari Jääskeläinen käy viikoittain 5–18 työmaalla. Muuten työt tehdään etänä.

– Käyn työmailla taukojen välillä tarkastamassa ilmoitustaulut ja sosiaalitilojen kunnon sekä pesuvehkeiden riittävyyden. Tapaan ulkona ihmisiä, mutta vältän turhia kontakteja.

Muutamia lomautuksia on tehty, mutta yleistilanne on hyvä.

– Tampereen luottamusmieheltä Jussi Sakarilta tuli viestiä, että julkinen liikenne saattaa häiriintyä. Sillä olisi iso vaikutus työntekoon.

Rakennusliiton oma koronatiedotus on auttanut Jääskeläistä.

– Jaoin liiton tiedotteita somessa ja lisäsin oheen omat hyväksi havaitsemani käytännön ohjeet. Yleisten tilojen siivouksessa on saatu aikaan iso loikka eteenpäin. Meidän pitää säilyttää sama taso koronan jälkeenkin.

Skanskan pääluottamusmies Jari Renlundin mukaan työntekijöille on tehty reilu kymmenkunta koronatestiä, mutta yhtään varmaa sairastumistapausta ei ole löytynyt. Muutama työntekijä on varmuuden vuoksi karanteenissa ulkomaanmatkojen jälkeen.

– Meillä on kokeiltu yhden työmaan pukukopeissa desinfiointia. Katsotaan miten se vaikuttaa.

Renlundin työt hoituvat puoliksi etänä ja puoliksi konsernin konttorilla, jossa on paikalla 400 ihmisen sijaan 20–30 henkeä.

– Tänään kävin poikkeuksellisesti työmaalle mestari-kisälli-projektin takia. Halusin kertoa, miten projektissa jatketaan. Se oli eka kierros 3 viikkoon.

Lehto Rakennuksen pääluottamusmies Satu Mäkinen työskentelee Espoon Niittykummussa isolla, lähes 300 asunnon kerrostalotyömaalla. Sosiaalitiloina on vanha 4-kerroksinen toimistorakennus, joten tilaa on riittävästi.

Mäkinen käy työmailla harvakseltaan tapaamassa työsuojeluvaltuutettuja. Puhelin on soinut epidemian aikaan moneen kertaan.

– Minulta kysellään työmaiden tilanteesta ja onko meillä mahdollisesti koronaan sairastuneita.

Alussa Lehdon työmaiden siivouksen ohjeistuksessa oli kangertelua, mutta ongelmat on saatu ratkottua.

SRV:n pääluottamusmies Aleksi Auerin työpäivä alkaa joka aamu yrityksen koronaryhmän etäkokouksella. Ryhmässä on mukana SRV:n ylin johto.

– Yksi tärkeimpiä tehtäviä on ohjeistusten teko työmaille.

Auer on tyytyväinen siivouksen lisäämiseen työmailla.  Sosiaalitiloja on pilkottu väliseinillä pienemmiksi. Määräysten noudattaminen on sujunut pienen alkukangertelun jälkeen hyvin.

Lujatalon pääluottamusmies Marko Metsäpelto on tympiintynyt etätöihin.

– Tämä menee samaan kategoriaan tulorekisterin kanssa.

Metsäpelto ymmärtää hyvin tiukkojen rajoitusten tarpeen, mutta 30 vuotta työmailla pyörineelle äijälle etätöiden opettelu on käynyt työstä.

Lujatalo tihensi ensimmäisten rakennusliikkeiden joukossa työmaiden siivousta.

– Meillä on sellaisiakin työmaita, joiden sosiaalitilat siivotaan ja desinfioidaan jokaisen tauon jälkeen. Mikkelin sairaalatyömaalla työskentelyä on rajoitettu niin, että samassa tilassa voi työskennellä korkeintaan 2 työntekijää kerrallaan. Jokaiselle 2 hengen ryhmälle on oma taukotila mikroineen. Nämä ovat tilaajan vaatimia tiukennuksia.

Skanskan työmaalla on porrastettu taukoja. Huomaa käsidesi seinällä. Kuva: Saija Kuivala

Maanrakennus on yksinäistä puurtamista

Infra-alan yritys Veljekset Toivanen Oy:n luottamusmies Marko Lamsijärvi on törmännyt koronatautiepäilyjen takia tehtyihin lomautuksiin. Kittilän kaivoksella työntekijät lomautettiin pariksi päiväksi.

– Maanrakennusalalla hypätään koko ajan työkoneesta toiseen. Desinfioimme nyt koneet aina vaihdon yhteydessä.

Työntekijät ovat nyt myös tarkoituksella työmailla itsekseen. Se ei eroa paljoakaan maanrakennusalan normaalitilanteesta, mutta yhteisiä tapaamisia on vähennetty.

Firman työkohteisiin kuuluu muun muassa Stora Enson Kemin tehdasalueiden kunnossapito, joka työllistää parhaimmillaan 15 henkeä.

– Työporukkaa on hajautettu, jotkut ovat jääneet lomille ja työnjohto on erillään. Näin yritetään välttää tilannetta, että kaikki olisivat yhtä aikaa sairaana.

Lamsijärvellä on työkavereita myös Ruotsissa Haaparannan työpisteessä. Työmatkaliikenne oli sallittua Ruotsiin.

– Tähän aikaan vuodesta ei siellä ole töitäkään, joten ei tarvitse vielä lähteä tuuraamaan.

Talotekniikkaurakat jatkuvat

Constin pääluottamusmies Tapio Knuuttila ja Are Oy:n putkiasennuksen pääluottamusmies Teemu Honkanen kertovat, että talotekniikkapuolella työmaat pyörivät normaalisti.

– En ole kuullut, että meillä olisi työmaita pysähtynyt eikä väkeä ole myöskään lomautettu. Pääosa työmaistamme on ulkotiloissa tai rakennuksissa, joissa ei ole paikalla muita kuin rakennustyöntekijöitä, Knuuttila sanoo.

Honkasen mukaan työmaita ei ole keskeytetty.

– Yhdellä työmaalla 1 henkilö työkunnasta sairastui. Silloin myös muu työkunta lähetettiin loppuviikoksi kotiin, Honkanen kertoo.

Constin työmailla korona näkyy Knuuttilan mukaan muun muassa siinä, että turvavälejä pyritään pitämään. Lisäksi käsienpesun merkitystä korostetaan ja sosiaalitiloihin on tullut käsidesiä.

– Olen itse pienellä työmaalla. Me pyyhimme itse sosiaalitilojemme pöydät. En ole kierrellyt nyt hirveästi muilla työmaillamme, koska sitä ei pidetä tällä hetkellä kovin hyvänä ideana, joten en tiedä, onko niillä tehostettu siivoamista, Knuuttila sanoo.

Honkasen mukaan Aren ohjeet työntekijöille ovat samoja, kuin mitä julkisuudessa on annettu kaikille.

– Mitään yrityksen omia ohjeistuksia ei ole. Triplan työmaalla iso ruokala on nyt jaettu kahtia, ettei siellä olisi liikaa väkeä kerralla. Toisaalta sosiaalitiloissa on edelleen paljon käyttäjiä, vaikka työmaa alkaa olla lopuillaan.

NCC:n työmaakopeissa muistutetaan julisteilla oikeasta yskimistekniikasta. Kuva: Timo Hautamäki

Tuoteteollisuudessa ollaan tarkkana

Nurmijärven elementtitehtaalla työskentelevä Ruduksen pääluottamusmies Tero Halme kertoo, että epidemia näkyy tehtaalla uudenlaisina järjestelyinä.

– Korona-epidemia näkyy esimerkiksi siinä, että tauoilla ei ole 4 ihmistä enempää samaan aikaan. Ruokalassa käymistä ei suositella ja kannamme eväitä mukana. Käsidesiä on joka kulmassa, Halme sanoo.

Tehtaalla on pieni miehitys. Ruduksen omaa väkeä on 15 ja lisäksi muutama ulkopuolinen huollossa.

– Tämänkokoinen porukka hajaantuu hyvin tuonne hallille.

Tehtaalla on ollut suorastaan kiirettä.

– Taloudelliset vaikutukset tulevat yleensä alalle viiveellä, mutta ainakin maaliskuun puolivälissä pidetyssä koko yrityksen isossa etäkokouksessa vaikutuksia ei vielä näkynyt.

Joskus on hyvä ottaa vähän etäisyyttä työkavereihin tauollakin. Kuva: Martti Juonoja.

Pölysuojaimista pulaa?

Rakennusliiton työsuojelusihteeri Tapio Jääskeläisen puhelin on soinut viime viikot tiuhaan. Viime päivinä kysymyksiä on tullut pölysuojainten riittävyydestä. Niitä tarvitaan monessa rakennusalan työssä – erityisesti sellaisissa töissä, joissa muodostuu pölyä kuten hiomisessa.

– Yritysten olisi hyvä varautua siihen, että pölysuojaimista voi tulla pulaa. Siviilit ovat ostaneet ne kauppiailta hyllyistä loppuun. Se on pois ammattilaisten käytöstä, Jääskeläinen muistuttaa.

Kyse ei ole pelkästään Suomen ongelmasta, vaan kaikenlaisista hengityksen suojamista on pulaa maailmanlaajuisesti.

– Nyt voisi harkita, että suojauksessa käytettäisiin rakennuksilla koneavusteisia moottorisuojaimia, joissa käytetään vaihdettavia suodattimia käyttötarkoituksen mukaan. Niitä pitää osata käyttää oikein ja ymmärtää, miltä ne suojaavat ja miltä eivät.

Joillakin puhtaasti ammattilaisia palvelevilla tukkureilla on mahdollisesti käytettävissä suojainvarastoja ammattikäyttöön. Lisäksi osalla yrityksistä on omiakin varastoja.

Suojainpula ei saa aiheuttaa muunlaisia vaaroja, kuten rakentajien altistumista syöpävaarallisille pölyille. Työnantajan on huolehdittava siitä, että työ suoritetaan turvallisesti.

Teksti ja pääkuva: Johanna Hellsten ja Jukka Nissinen