Apua Lahden seudun rakentaja-veteraaneille

Rakennusliiton Lahden osasto 66 on ilmoittanut aloittavansa ruuantoimitus-avun liiton veteraaneille Lahden seudulla.

Koronavirusepidemian vuoksi viranomaiset ovat suositelleet yli 70-vuotiaita ja muita riskiryhmäläisiä välttämään turhia ihmiskontakteja ja elämään karanteenin kaltaisissa olosuhteissa. Tämä suojelee heitä vaaralliselta tartunnalta.

– Ajatus lähti liikkeelle siinä vaiheessa, kun koronaviruksen takia kaikki osaston tapahtumat peruttiin. Mietimme, mitä osasto voisi tehdä auttaakseen tässä tilanteessa. Me emme tietenkään pysty auttamaan terveydenhuoltoa, mutta sitten syntyi ajatus vanhempien jäsenten mahdollisista tarpeista. He ovat riskiryhmässä ja ajatus kauppa-asioiden hoitamisesta voi ahdistaa. Tilanne voi kestää kuukausien ajan, osaston puheenjohtaja Jukka Patteri kertoo.

Osastossa on lähes 250 yli 70-vuotiasta tai sitä vanhempia rakentajia lähialueella, jolle osaston toimihenkilöt laittoivat tekstiviestin palvelusta. Jäsenet voivat ottaa yhteyttä ja pyytää ruuan toimitusta kotiovelleen.

Maksu suoritetaan kuittia vastaan osasto 66:n tilille. Vapaaehtoiset tuovat esimerkiksi kauppakassin ovelle, soittavat ovikelloa ja siirtyvät turvallisen välimatkan päähän ovesta. Kuitti ostoksista sekä maksulappu jätetään ruokakassin päälle.

– Mietimme että kaikilla ei välttämättä ole tukiverkkoa lainkaan tai auttajat asuvat kaukana. Katsomme nyt, miten paljon tälle on kysyntää. Meitä on ryhmä vapaaehtoisia, jotka sitten lähdemme suunnittelemaan käytännön järjestelyjä, Patteri sanoo.

– Liiton veteraanit ovat tehneet pitkän työuran. Liitto ja sen osastot on perustettu auttamaan heikommassa asemassa olevia. Nyt sitä auttamista voi tehdä näin, Patteri jatkaa.

Lisätietoa soittamalla:
Niemelä Timo, 0400 159 401