Hiljaa hyvä tulee

Sokkelityömaalla pärjää viittomakielellä.

Jukka Nissinen
Vantaan Koivukylässä Perustavan asentajaporukka on aloittanut työt pari päivää aikaisemmin. Samalle tontille tulee paritalon ja omakotitalon perustukset. Valuelementtien paikkoja määritetään viittomakielellä, kun asentaja Kim Sallinen osoittaa harjoittelija Julien Della Vallelle seuraavien muottielementtien sijoituspaikat.
Della Valle on juuri aloittanut 3 viikon mittaisen harjoittelujakson.
– Ensimmäisenä harjoittelupäivänä kaikki oli minulle uutta ja sekavaa. Minulla oli sen päivän ajan tulkki mukana, Della Valle kertoo.
Tämä haastattelu on tehty Kim Sallisen tulkkaamana.
– Kun asiat oli käyty läpi, työ oli helppoa.
Haastattelu tehtiin Della Vallen kolmantena harjoittelupäivänä, jolloin valuelementtien sijoittelu ja muu avustava työ sujui jo mallikkaasti.
– Ensimmäinen työviikko Perustavan työmaalla on hankala jokaiselle uusien työtapojen vuoksi, Sallinen muistaa hyvin oman tulonsa perustusten tekoon.
Della Vallella on aikaisemmin tehnyt rakennustyömaiden mittausta takymetrillä, mutta muuta rakennusalan työkokemusta hänellä ei ole.
– Mittamiehen ja perustusten teossa on yhtäläisyyttä kuvien lukemisessa. Jotkin asiat on helppo hahmottaa entisen työkokemuksen ansiosta.
Mikäli työ tuntuu harjoittelun jälkeen mielekkäältä ja yritys sekä työnjohto asialliselta, Della Valle voisi harkita Perustavaa työpaikakseen. Sallisen mukaan kuurot työkaverit eivät erotu millään lailla muista työntekijöistä.
– Samalla lailla hommat hoituvat kuin kuulevillakin. Betoniperustetyömaalla on helppo ottaa kontaktia viittomalla tai vilkuttamalla kypärävaloa.
– Me kuurot emme pelkää työntekoa, vaan yritämme tehdä parhaamme. Asentajan ammatissa ei ole väliä sillä, onko kuuro tai kuuleva, Della Valle sanoo.
Perustukset tehdään yleensä 2 asentajan porukalla. Perustavan työkohteessa ei ole poikkeuksellista se, että työmaalla viestitään viittomakielellä. Perustavan palkkalistoilla on 220 henkilöä.
– Meillä on töissä kymmenkunta kuuroa, työnjohtaja Mikko Salokallio sanoo.

Pulllakahvit tylyille duunareille

Perustusten tilaajilta on muutaman kerran tullut palautetta, että työn jälki on hyvää, mutta työntekijät tuntuvat töykeiltä, koska he eivät vastaa tervehdyksiin.
– Eräs asiakas vei seuraavana päivänä työmaalle pullakahvit, kun hänelle oli kerrottu syy töykeyteen, Perustavan työsuojeluvaltuutettu Kalle Lahtinen kertoo.
Kuurot työntekijät eivät tuo mitään ylimääräistä työtä työsuojeluvaltuutetun tontille. Puhelimet helpottavat kuurojen kanssa työskentelyä, sillä tekstin tuottaminen on helpompaa kuin aikaisempi muistivihkoon kirjoittelu. Kuurot osaavat myös huuliltalukemisen taidon, jolloin yksinkertaiset viestit saa perille ilman apuvälineitäkin.
Lahtinen on opettanut kuuroja hitsaajia Turussa tulkin avustamana. Turusta on myös kysytty puhelimitse tulkin välityksellä neuvoja raudoituksien teossa.
Mikko Salokallion mukaan töitä on poikkeuksellisen hyvin maaliskuulle asti.
– Toivomme vähälumista talvea. Lumi on pahin peikkomme, pakkasen kanssa pärjää paremmin.
Perustava on laajentunut viime vuosina nopeasti. Vantaan yksikkö on käynnistetty syyskuun alussa. Perustavalla on tällä hetkellä 9 alueyksikköä ympäri maata. Vantaan omakotitalotyömailla oli tänä kesänä poikkeuksellisesti hiljaisempaa.
– Se johtui suurelta osalta siitä, että Vantaan rakennuslupakäsittely oli jumissa. Meillä on kohteita, joissa lupien saaminen on kestänyt 5–7 kuukautta.
Perustavassa työt tehdään urakalla. Firmassa on käytössä oma urakkahinnoittelu. Kalle Lahtisen mukaan asentajat ovat tyytyväisiä urakan tuomaan mahdollisuuteen säätää omia työaikojaan työmaan mukaan. Työtuntien määrää seurataan, jotta kukaan ei kuormittuisi yli oman jaksamisensa.
– Meillä on paljon nuoria ja perheettömiä työntekijöitä, joilla on intoa tehdä paljon töitä, itsekin asentajana työskennellyt Salokallio huomaa vaaranpaikat.

Kaikki tehdään urakalla

Asentajien työpäivä alkaa aina alueyksikön varikolta, josta lähdetään työmaalle firman pakettiautolla. Vantaalta lähtee työmaille 4 työparia. Työnjohtajan ja yksikön päällikön lisäksi Vantaalla työskentelee myös rakennesuunnittelija ja myyjä.
Perustava tarjoaa työntekijöille aamupalan ennen töihin lähtöä.
– Meillä on hyvä vakuutukset ja ePassi-henkilöstöetukortti firman puolesta. Jos ei tupakoi tai käytä nuuskaa, saa vuosittain 360 euroa palkanlisää, Lahtinen listaa.
Työvaatteet tulevat Lindströmiltä, sauna on vapaasti käytettävissä. Jos vuoden tuotantotavoitteet täyttyvät, työntekijät pääsevät palkintoreissulle. Muun muassa Dubai ja Kroatia ovat tulleet Perustavan porukalle tutuksi. Perustava tarjoaa kaikille työntekijöilleen ilmaista kielikoulutusta. Tällä hetkellä kurssivalikoimassa on englanti ja viittomakieli.
Kalle Lahtinen työskentelee Vantaan alueyksikön varikolla raudoitusten hitsaajana. Raudoituksia Perustavassa tekee kymmenkunta työntekijää.
– Vantaalla riittää vielä yksi mies raudoittamossa. Mäntsälässä ja Masalassa tehdään raudoituksia  2 vuorossa.
Lahtisen mukaan työntekijät ovat tyytyväisiä urakkapalkkaukseen. Urakan perushinnat hinnoitellaan laskentataulukon avulla.
– Meillä on paljon kohteita, joista taulukosta ei pysty suoraan laskemaan hintaa. Sovimme niistä pomojen kanssa.
Perustusten monimuotoisuuden vuoksi asentajat neuvottelevat myös raudoitushitsaajien kanssa. Vaikka Lahtisella on pitkä kokemus raudoitteiden teossa, asentajien kanssa kannattaa aina keskustella työn toteutuksesta.
– Pyydän aina palautetta. Oliko jonkin verran liikaa vai jäikö jotain puuttumaan.
Omaa urakkahinnoittelua puoltaa muun muassa se, että raudoitushinnoittelut on yleensä tehty isoja rakennuskohteita ajatellen.
– Mekin kokeilimme tonnihinnoittelua, mutta siitä ei tullut mitään. Teemme nyt urakkaa kappalehinnoittelun pohjalta.
Lahtisen omalla työpisteellä raudoitukset pystyy tekemään pääasiassa pöydän päällä, mikä säästää selkää.
– Kun aloitin raudoittajan työt elementtitehtaalla, raudoitukset tehtiin lattialla. Tämä on paljon kevyempää. Täällä on myös nosturi käytössä. En rupea repimään rautoja, siitä ei hyödy kukaan.
Lahtisella ja raudoittajilla on asentajista poiketen säännölliset työajat.
– Asentajat tulevat talvisin harvoin ennen kello 7:ää, koska työmailla ei kuitenkaan näe mitään.