Kännykästä tuli työväline siinä kuin naulapyssystäkin

Tredun rakennusalan opiskelijat eivät pelkää työttömyyttä.

Esa Tuominen

Erään lehden huumoripalstalla oli uutinen: ”Suomalainen huippukirurgien ryhmä on pystynyt suorittamaan ainutlaatuisen operaation ensimmäisenä maailmassa. Pitkään jatkuneen, vaikean ja vaarallisenkin leikkauksen tuloksena se on kyennyt erottamaan teinin älypuhelimestaan.”

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu ei ole lähtenyt erottamaan teiniä kännykästään vaan on valinnut toisen tien. Se on miettinyt, miten opiskelijat voisivat käyttää puhelintaan hyödyksi oppimisessa.

­– Kun he kumminkin ovat melkein naimisissa kännykkänsä kanssa, ajattelimme, että jospa valjastamme älylaitteen osaksi opetusta, rakennusalan lehtori Mika Uronen paljastaa.

Tredussa välttämättömyydestä on siis tehty hyve. Tai kun ei ole voitu voittaa ”vihollista”, on päätetty tehdä liitto sen kanssa.

3D-kuvat mobiililaitteissa

Vaikka Tredun opiskelijoiden työmaalla näkee yhä perinteisiä paperisiakin rakennuspiirustuksia, voivat opiskelijat tutkia talopakettien kuvia mobiililaitteissaan. Tuntiopettaja Janne Järvinen on tehnyt kuvista 3D-mallinnuksen. Sitä voi tutkia tietokoneilla tai puhelimilla.

– Eivät nämä mobiilikuvat ole käytössä vain opiskelijoiden työmailla. Olemme kuulleet koulussa vierailleilta rakennusliikkeiden edustajilta, että joillakin heidän työmaillaan työntekijöille on jaettu kannettavia tietokoneita, joilla työkuvia voi tutkia. Samoin muun muassa työtapaturmista ja läheltä piti -tilanteista voi saada tietoa mobiililaitteilla, lehtori Uronen kertoo.

– Paperikuvat menevät opiskelijoilla helposti hukkaan. Niin kuin sahat ja vasaratkin tuppaavat menemään. Mutta kännykät eivät huku, rakkaimpia kapistuksia kun ei unohdeta.

Jos mobiililaitteista on tullut oppimisvälineitä, niin entä perinteiset instrumentit kuten vasara ja saha?

– Meille tuli ennen vanhaan paljon opiskelijoita, joilla oli tausta maaseudulla ja jotka olivat tottuneet esimerkiksi rassaamaan mopoja. Nyt meille tulee yhä enemmän sellaisia, jotka eivät juuri ole vasaraa kädessään pitäneet. Eli siitä aloitetaan: ”Tämä tällainen on vasara.” Aiheesta on olemassa urbaanilegendojakin. Väitetään, että joku opiskelija oli puukkosahalla HAKANNUT laudan poikki. Jos ei ole ennen puukkosahaa nähnyt, kaikkeahan voi sattua, Uronen pyörittelee päätään.

Viime vuosina opiskelija-aines on muuttunut. Paitsi että kädentaitoja on ehtinyt harjoitella yhä harvempi, myös tyttöjen osuus on kasvanut. Heitä on jo kymmenesosa rakennusalan opiskelijoista.

–Täytyy sanoa, että vuosi vuodelta meille tulee yhä fiksumpia nuoria. He ovat valistuneempia ja tietävät oikeutensa.

Omakotityömaalla teoria käytäntöön

Tredun kookas musta pakettiauto kiitää vielä pimeässä loppusyksyn aamussa Tredun Kangasalan kampukselta kohti läheistä omakotitalotyömaata. Kyydissä ovat mukana Mikael Tuovila, Aaro Heikkilä ja Azad Ecmaili – kaikki toisen vuosikurssin opiskelijoita. Nuorten miesten silmistä on unisuus jo kaikonnut, vaikka eletäänkin aamun hetkiä.

Työmaan omakotitalot ovat kaikki omassa vaiheessaan: yksi on valmis, toinen valmistumassa ja kolmatta rakennetaan kiihkeästi. Raksaopiskelijat hyppäävät ketterästi pois autosta, käyvät sosiaalitiloissa vaihtamassa työvaatteet päälle ja sitten he ovatkin valmiit kuuntelemaan ”pomojen” ohjeita.

Aaro Heikkilä kertoo olleensa jo poikasena kova puuhastelija. Hän sanoo valmistuttuaan sijoittuvansa mielellään omakotityömaalle. Leipälajeinaan hän pitää kylpyhuone- ja muita remontteja.

Mikael Tuovila kertoo jo pienenä ruuvanneensa kotona kaikki listat irti, koska teki mieli katsoa, miten mikäkin yksityiskohta heidän kotonaan oli rakentunut. Lukioon meno ei käynyt edes mielessä vaan rakennustyö oli itsestään selvästi hänen juttunsa.

Azad Ecmaili on muuttanut pakolaisena neljä vuotta sitten Iranista Suomeen. Hän on tänä aikana ehtinyt omaksua jo kelvollisen puhesuomen. Hän kertoo tykkäävänsä käsillä tekemisestä ja siksi rakennusala oli hänen toiveissaan kärjessä, kun omaa alaa piti pohtia.

Kaikki kolme opiskelijaa kuuluvat Rakennusliittoon. Kun heiltä asiasta kysyy, toistuvat vastauksissa sanat ”ilman muuta” ja ”tietenkin”.

– Meinaamme pysyä liiton jäseninä sittenkin, kun siirrymme palkkatöihin, nuoret miehet painottavat.

Työttömäksi ei tarvitse opiskella

Tuovilan, Heikkilän ja Ecmailin työkohde sijaitsee lähellä Kangasalan keskustaa. Yksi omakotitalo on jo myyty. Taloja tarjotaan asiakkaille ilman viimeistelyä: esimerkiksi keittiökalusteet pitää ostajan hankkia ja asentaa itse. Tredun kivityöntekijöiksi ja maanrakentajiksi opiskelevat nuoret. rakentavat talojen ympäristön valmiiksi.

Kun nuoret miehet puolentoista vuoden kuluttua valmistuvat, ei heidän tarvitse pelätä työttömyyttä.

– Puhutaan rakennusalan jonkinasteisesta notkahduksesta, mutta siitä ei ainakaan täällä Pirkanmaalla ole havaittavissa merkkejä. Mitä rakennusliikkeiden edustajat ovat meillä käyneet esittäytymässä, niin luja luottamus rakentamisbuumin jatkoon Tampereen seudulla tuntuu vallitsevan, lehtori Uronen sanoo.

Koska työtilanne on viime vuodet ollut rakennusalalla hyvä, on se näkynyt myös koulutukseen hakeutumisessa. Tulijoita on jonoksi asti. Jos joku keskeyttää, voidaan uusi opiskelija napata heti jonosta kyytiin.

– Saamme maaliin noin 70 prosenttia opiskelijoista. Loput 30 prosenttia keskeyttää tai hakeutuu toiselle alalle, kuka mistäkin syystä. Me emme kuitenkaan jätä keskeyttäneitäkään oman onnensa nojaan vaan yritämme ohjata heitä hallitusti muualle, Uronen vakuuttaa.

Maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita on viime vuosina näkynyt Tredun rakennusalan opiskelijoissa entistä enemmän.

– Heillä on motivaatio kohdallaan ja he ovat innokkaita opiskelijoita. Joskus vähän liiankin innokkaita. Kerran mestari oli saanut kiinni muutaman maahanmuuttajaopiskelijan siitä, että he olivat jääneet rakentamaan senkin jälkeen, kun olisi jo pitänyt lähteä kotiin. ”Ajattelimme, että olisi hyvä saada tämä vaihe valmiiksi kerralla”, kaverien perustelu kuului.

Harjoittelussa Tredun raksaopiskelijat eivät käy vain suomalaisilla työmailla vaan myös ulkomailla. He ovat vierailleet harjoittelemassa ainakin Baltiassa, Tshekissä ja Saksassa. Nyt joku suunnittelee lähtevänsä harjoitteluun Kyprokselle asti.

Tredu tekee yhteistyötä Pietarin ammattikoulujen kanssa ja talvella tredulaisia on lähdössä tutustumaan sikäläiseen rakennusalan ammattikoulutukseen.