Rakennusliiton kesämuistio 2019

Rakennusliitto palvelee koko kesän, mutta hieman poikkeavin aukioloajoin.

Liiton puhelinvaihde 020 774 003 ja keskustoimisto on suljettuna 1.7.–28.7.
Huomaathan, että liiton ja kassan eAsiointi on käytettävissäsi joka päivä ympäri vuorokauden.

PALVELUNUMEROT 1.6.–31.8.
Palveluaika ma–pe klo 9.00–15.00.

• Jäsenyysasiat 020 690 231
  • Työnantajatilitykset 020 774 3344
  • Työehtoasiat 020 690 232
  • Työttömyyskassa 020 690 230
  • Takaisinperintä 020 690 250

Linkin takaa voit tarkistaa sinua lähinnä olevan toimiston aukioloajat
Kesän aukiolot: Rakennusliiton toimistojen aukioloajat ja puhelinpalvelu 1.6.-31.8.2019 >>
Yllä olevan linkin tiedoista poiketen on Jyväskylän toimisto remontista johtuen toistaiseksi kokonaan suljettuna.

Asiaa vuosilomista

Kesälomakausi alkoi toukokuun alussa ja päättyy syyskuun lopussa. Muistin virkistykseksi muutama huomio vuosilomia koskien.

Työehtosopimusten keskeiset asiat

Rakennusliiton sopimusalojen palkat nousivat kesäkuun alussa. Sopimusalojen TES-lennäkit päivitettyine palkkatietoineen löydät kunkin sopimusalan alta.

Neuvoja kesätyöntekijöille

Suomalaisia ammattiliittoja edustavat Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK tarjoavat kesätyöntekijöille oman palvelun, kesäduunari-infon. Info on avoinna 31. elokuuta saakka.  Infosta voit kysyä työsopimuksen tekemisestä, palkkauksesta, työajoista, lomakorvauksesta ja muista työsuhteeseen liittyvistä asioista. KESÄDUUNARI-INFO >>

Kuumassa työskentely

Kaikki rakentajat eivät ole kesälomilla. Kuumilla säillä onkin hyvä muistaa kuumassa työskentelyn riskit ja huolehtia riittävästä ja oikeanlaisesta nesteytyksestä. Aiheesta lisää >>

Loma- ja polttoaine-edut

Myös kesällä kannattaa hyödyntää rahanarvoisia etuja, joita Rakennusliitto tarjoaa jäsenilleen. Pidäthän siis jäsenkortin lompakossasi, jotta voit edun saamiseksi osoittaa jäsenyytesi.

Mobiilijäsenkortti älypuhelimeen

Liiton työelämässä olevat tai opiskelevat (Raksanuoret) jäsenet voivat tilata itselleen mobiilijäsenkortin älypuhelimeen.
Kortti toimii muovisen jäsenkortin rinnalla eli se ei korvaa täysin muovikorttia.

Mobiilijäsenkortin merkittävin etu on, että voit sitä kautta tilata itsellesi puhelimeen räätälöidyn, avointen työpaikkojen työpaikkavahdin, joka on tarjolla ainoastaan Rakennusliiton jäsenille. Kortilla voit todistaa myös jäsenyytesi liiton jäsenetukohteissa. Huomioithan kuitenkin, että tankkaamiseen (Teboil-huoltamot) tarvitaan yhä magneettinauhallista muovijäsenkorttia edun saamiseksi.

Linkin takana on ohjeet mobiilijäsenkortin hankkimisesta: https://rakennusliitto.fi/tyontekija/jasenedut/mobiilijasenkortti-ja-tyopaikkavahti/

Oletko töitä vailla tai uhkaako työttömyys?

Aktiivisuusmallin ehdot täyttävä Taitava työnhakija -verkkokurssi on suunnattu Rakennusliiton työttömille jäsenille. Kurssin voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta netin kautta myös kesän aikana. Kurssin suorittaminen takaa aktiivisuusehdon täyttymisen 65 päivän seurantajakson ajalta. Kurssi on UP Partnersin toteuttama. Verkkokurssille pääsee kirjautumaan osoitteessa www.urapalvelut.fi/rakennusliitto/

Hyvinvointijaksoja syksylle

Kesällä, kun mieli lepää, voit suunnata ajatukset myös syksyyn ja omaan sekä perheesi hyvinvointiin. Palkansaajien hyvinvointi ja terveys PHT ry on yleishyödyllinen, työikäisiä hyvinvoinnin pariin kannustava järjestö. PHT auttaa sinua ja perhettäsi löytämään oman tapanne liikkua ja voida hyvin. Haettaviin lomajaksoihin ja kohteisiin voit tutustua PHT:n sivuilla http://pht.fi/

Perinteet ja nykypäivä kohtaavat Työväen Musiikkitapahtumassa 25.-28.7.2019

Seuraathan myös Rakentaja-lehden tapahtumailmoituksia. Seuraava Rakentaja ilmestyy jo heinäkuussa.

Rentouttavaa ja turvallista kesää!