Sompasaaren työmaat hiljenivät

Hiljaista hetkeä vietettiin Helsingin Sompasaaressa useamman työmaan henkilöstön yhteisvoimin.

Jukka Nissinen

Sompasaaren työmaat hiljenivät maanantaina 29. huhtikuuta kello 11.45. Monen työmaan tekijät kokoontuivat luontevasti Raksa-ravintolan edustalle lounaan jälkeen.
– Työturvallisuudessa paras tapa on tehdä kaikkien henkilöstöryhmien kanssa yhteistyötä, Rakennusliiton työsuojelusihteeri Tapio Jääskeläinen muistutti Hiljaiseen hetkeen osallistujia.
Joka vuosi järjestettävään Hiljaiseen hetkeen osallistuvat myös rakennusmestareita edustava ammattiliitto Pro sekä työnantajien Rakennusteollisuus RT.
– Työturvallisuus vaatii jatkuvaa tekemistä. Hiljainen hetki työpäivän keskellä on hyvä tapa pysähtyä miettimään. Toivottavasti pääsemme terveinä kotiin, Jääskeläinen sanoi.
Vuoden 2018 aikana rakennusalan töissä menehtyi tapaturmaisesti 5 henkeä. Tänä vuonna on sattunut 2 kuolemaan johtanutta työtapaturmaa. Jääskeläisen mukaan kuolemantapaukset ovat vain jäävuoren huippu: niitä edeltää valtava joukko pienempiä tapaturmia, vammautumisia ja läheltä piti -tilanteita.

Ontelolaatta katkesi asennuksen jälkeen

Päävastuu Sompasaaren Hiljaisen hetken järjestämisestä oli Hartelan pääluottamusmies Janne Grenillä. Mukana oli työntekijöitä muun muassa Skanskalta, VRP:ltä, Kreatelta ja Boltilta.
– Vietämme Hartelassa joka vuosi Hiljaista hetkeä. Valitettavasti siihen on aina ollut aihetta, sillä rakennusalalla kuolee vuosittain ihmisiä, Gren totesi.
Grenin työtovereita on myös kuollut vuosien varrella. Hartelassa on tehty paljon töitä työturvallisuuden parantamisen eteen viimeisen 20 vuoden aikana.
– Turvallinen työnteko lähtee liikkeelle kuitenkin jokaisen omasta pääkopasta. Lähtökohta on se, että jokaisen pitää itse ajatella ennen kuin lähtee huseeraamaan työmaalle.
Grenille pysäyttävin hetki on ollut ontelolaatan romahtaminen kerrostalotyömaalla.
– Siihen aikaan takymetreissä oli nykyistä pienemmät ladattavat akut. Jos olisin lähtenyt 5 sekuntia aikaisemmin viemään akkua lataukseen, olisin jäänyt ontelolaatan alle. Se pisti miettimään.
Tällä kertaa syy oli epäonnistuneessa ontelolaatan valussa.

Työturvallisuus vaatii jatkuvaa valppautta

Rakennusmies Nicholas Randström on ensimmäistä päivää Hartelan Sompasaaren työmaalla. Hiljaiseen hetken yhteistilaisuuteen joutui kävelemää kilometrin, sillä Sompasaaressa sosiaalitilat on keskitetty yhteen paikkaan ahtaalla niemellä. Edelliset Hiljaiset hetket on vietetty pienimuotoisemmin suoraan työkohteella.
Randström allekirjoittaa Janne Grenin näkemyksen Hartelan hyvästä työturvallisuuskulttuurista.
– Nuorempana juuri työt aloittaneena yritti tehdä hirveän reippaasti asioita. Nyt on tullut enemmän järkeä päähän. Jälkikäteen arvioituna ne riskipitoisimmat hetket ovat olleet heti työuran alussa.
26-vuotias Randström on ollut vakituisena Hartelan leivissä helmikuusta 2013 lähtien varusmiespalvelusta vapauduttuaan.
Kirvesmies Marko Ala-Marttila on Hartelan Sompasaaren työmaiden yhteysmies ja työmaakohtainen työsuojeluvaltuutettu. Toisen mestan TR-mittauksen tason notkahdus on hyvä muistutus siitä, että työturvallisuus vaatii koko ajan jatkuvaa seurantaa.
– Toisella työmaalla TR-luku on 96, toisella 82. Romahdus johtuu pölyisyydestä ja rakennustelineongelmista, Ala-Marttila listasi.
Ulkopuolisten telinemiesten kokemattomuus ja työnohjauksen puute näkyivät suoraan TR-mittauksessa. Suuremmilta vaaratilanteilta vältyttiin ja telineet on saatu asianmukaiseen kuntoon.
Ala-Marttila on myös ensimmäistä kertaa mukana useamman työmaan yhteisessä Hiljaisessa hetkessä.
Ala-Marttila on ollut Sompasaaressa elokuusta 2017 lähtien.
– Nykyisen kohteen pitäisi valmistua heinäkuussa. Seuraava työmaa käynnistyy 2 kuukauden päästä siitä.